Infraestructures

El pla de seguretat del TAV tampoc s'aprova a la setena

Protecció Civil torna a tombar el document per a emergències al túnel del tren d'alta velocitat que travessa la ciutat

Interior diu que falta posar-hi una xarxa de comunicacions per radiofreqüència

Després de gairebé tres anys d'entrada en funcionament del TAV a Girona, Protecció Civil ha tornat a tombar el pla d'autoprotecció del túnel del tren d'alta velocitat a la ciutat, presentat per Adif. Era la setena vegada que el presentaven i, segons el Departament d'Interior, continua tenint mancances. El document ha de recollir tota la informació sobre la localització dels elements a tenir en compte en cas d'emergència, qui cal avisar i com actuar. Sobretot pel que fa al personal d'Adif i Renfe. El pla ha d'estar validat per Protecció Civil de la Generalitat que, fins al moment, no hi ha donat el vistiplau definitiu, tot i que ja ha avisat amb anterioritat Adif de quines són les deficiències. La darrera vegada va ser el desembre passat.

Segons va explicar ahir el delegat d'Interior a Girona, Albert Ballesta, han reclamat a Adif que faci dues incorporacions bàsiques. Per una banda, hi falta la xarxa Rescat. Es tracta d'una xarxa de radiofreqüència especialment dissenyada per proporcionar cobertura de ràdio des de qualsevol punt dels més de set quilòmetres del túnel als cossos implicats en la seguretat i les emergències a Catalunya. La Generalitat considera imprescindible que es doti els túnels de la tecnologia necessària per fer arribar aquesta xarxa.

L'altre requisit que ha reclamat Protecció Civil és que cal que l'exterior de les sortides d'emergència estigui urbanitzat perquè siguin “perfectament practicables” en cas d'haver d'evacuar passatgers. “Nosaltres el que demanem és que hi hagi les millors condicions per a la seguretat dels viatgers, per això volem que el pla sigui el que nosaltres reclamem”, ha manifestat el delegat d'Interior, que hi afegeix que el fet de no tenir homologat el pla “no implica que ara no hi hagi seguretat als túnels”.

Adif diu que hi treballa

Fonts d'Adif han confirmat que, efectivament, la xarxa Rescat no està inclosa en el pla d'autoprotecció dels túnels que s'ha lliurat. Ara bé, hi afegeix que ja hi ha un projecte en fase de licitació per estendre-la al túnel de Girona i també a d'altres infraestructures. Pel que fa a les sortides d'emergència, reconeixen que també s'estan tramitant els treballs d'aquelles que queden pendents d'urbanitzar i recorden que, per exemple, la sortida de Mas Xirgu ja està acabada. Des d'Adif insisteixen que tots els treballadors ja saben què han de fer en cas d'emergència.

LA DATA

08.01.13
Es va inaugurar
la línia del TAV entre Figueres i Barcelona, i consegüentment el túnel subterrani a Girona.

Dos períodes d'inundacions a l'interior del túnel

La infraestructura ferroviària subterrània que travessa la ciutat de Girona de cap a cap ha estat afectada, en els gairebé tres anys que fa que hi circulen trens –es va inaugurar el 8 de gener del 2013–, per dos episodis d'inundacions que podrien haver acabat en tragèdia. La primera va ser el 29 de setembre del 2014, en què cinquanta milions de litres d'aigua es van escolar per un pou d'atac al túnel a Mas Xirgu i van convertir la infraestructura en un autèntic riu. Els viatgers d'un tren que al cap d'uns minuts havia de sortir en direcció a Barcelona van poder sortir del túnel just per veure com les vies es convertien a tota velocitat en un canal d'aigua. Dos mesos després, el 30 de novembre, va haver-hi una altra inundació. Els següents mesos es va tapar el forat, es va reforçar el perímetre i es va netejar i canalitzar la riera de la Pabordia que hi passa pel costat.

Un termini de sis mesos que s'ha allargat fins als tres anys

La primera versió del pla d'autoprotecció del túnel del TAV a Girona va arribar a mans de la Generalitat el novembre del 2012, malgrat que la normativa catalana dóna un marge de sis mesos per presentar-lo, a partir de la posada en marxa de la infraestructura. Des de l'empresa insisteixen que el fet que la Generalitat de Catalunya no hagi homologat el pla d'autoprotecció no resta seguretat al túnel, ja que el pla està en vigor.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia