El govern de Badalona dota l'Ajuntament de la nova figura del gerent
Carles Arias, gerent a Barcelona fins a l'arribada de Colau, ocupa la plaça amb caràcter provisional
El govern vol sumar cinc càrrecs directius als tres que es van crear
Un dels primers objectius que es va fixar el nou govern de Badalona (Guanyem Badalona en Comú, ERC i ICV-EUiA) pel que fa a la maquinària municipal és, segons expliquen fonts de l'executiu, dotar la direcció de l'administració local d'una estructura professional. De fet, detallen les mateixes fonts, aquesta és una de les primeres necessitats que han detectat els responsables d'un estudi que el govern de Badalona té encarregat a un equip de la Universitat Pompeu Fabra, liderat pel catedràtic Carles Ramió, gran expert en l'organització de l'administració pública.
Prenent com a base aquesta reflexió, l'executiu ha fet les primeres passes per dotar l'Ajuntament de la nova figura del gerent, una responsabilitat que existeix en molts ajuntaments catalans. Carles Arias, que fins ara ocupava un càrrec directiu a l'empresa municipal Engestur, s'incorpora a l'Ajuntament per realitzar-hi tasques de gerent o de “coordinador general”, com prefereixen anomenar-lo diversos membres del govern de Badalona. Qui va ser la mà dreta de Jordi Hereu a l'Ajuntament de Barcelona (Ada Colau li va renovar la confiança però, dues setmanes després, Arias dimitia del càrrec) s'incorpora en una plaça de caràcter provisional, en espera que el ple municipal aprovi la convocatòria de la plaça. S'haurà de convocar un concurs públic al qual, recorden des del govern, “es podrà presentar tothom que compleixi els requisits que s'exigiran”.
Carles Arias també ha estat director general de Funció Pública del Departament de Governació de la Generalitat de Catalunya i director de Serveis del Departament de Salut de la Generalitat.
La plaça de gerent no serà l'únic càrrec directiu que crearà l'actual govern de Badalona. A les tres places creades amb anterioritat (coordinador de Govern, director d'Alcaldia i Comunicació, i director de Projectes) se sumarà en breu la de gerent i, a curt termini, un director per a cada una de les quatre àrees en què es divideix l'organització municipal. En total, quan expiri el mandat, l'executiu local haurà dotat l'administració de vuit càrrecs directius, previ concurs públic.
El govern assegura que encara no s'ha definit quin serà el sou del futur gerent de l'Ajuntament, que amb molta probabilitat representarà la despesa més elevada del consistori en matèria de nòmines, molt per sobre del sou de l'alcaldessa, Do-lors Sabater, que ingressa 2.200 euros al mes (dóna una part del seu sou).
Càrrecs directius triats a dit?
Les places directives que el govern de Badalona ha convocat durant el primer mig any del mandat han acabat, o tot indica que acabaran, en mans de les persones que prèviament sonaven per ocupar el càrrec, que han hagut de presentar-se, això sí, al concurs públic. Aquesta circumstància ha creat recel entre els partits de l'oposició, que han acusat el govern directament de “fer comèdia” amb aquesta mena de càrrecs.
Des de l'executiu municipal mai han negat tenir “preferències” per ocupar les places en qüestió però recorden que “la motivació és exclusivament professional” i que els currículums d'aquestes persones “s'ajusta al càrrec”. Reiteren que l'última paraula la té un tribunal.