Urbanisme

Urbanisme

Patrimoni arqueològic de Barcelona

El baluard torna a sortir a la llum

L'Ajuntament de Barcelona repara el nyap que va amagar les restes arqueològiques durant la celebració del Tricentenari

La recuperació de la muralla viurà una fase final d'urbanització de l'entorn

El nou espai,encara sense nom, connectarà els barris de la Barceloneta i el Born de la capital catalana

La història de la recuperació del baluard del Migdia de Barcelona ha viscut els últims dies un dels darrers capítols. L'Ajuntament i el Servei d'Arqueologia de la capital catalana van finalitzar la setmana passada la segona fase dels treballs d'urbanització dels antics terrenys de rodalies Renfe, situats al costat de l'estació de França. El conjunt arqueològic, que inclou l'antiga muralla barcelonina del segle XVI, ja es pot contemplar des d'una balconada però els vianants només podran accedir al fossat en visites organitzades pel mateix consistori.

Descobert l'any 2006 durant la construcció d'un bloc d'habitatges d'una promotora privada, el baluard es va convertir en un dels principals llegats patrimonials de la ciutat. Les obres van fer visibles 8.000 metres quadrats de restes arqueològiques que inclouen des d'unes àmfores del segle III fins a infraestructures ferroviàries dels segles XIX i XX. Una inversió de 2 milions d'euros va permetre transformar el solar previ a les reformes en un passeig que inclou un gran tram del baluard del Migdia i de la muralla, l'escullera del port de Barcelona del segle XV, una contraescarpa i dos canals. L'Ajuntament va aprofitar la iniciativa per urbanitzar tot l'entorn entre el carrer del Doctor Aiguader i la plaça Pau Vila i guanyar un nou espai públic per la ciutat. Però la incapacitat del govern municipal barceloní quan es van descobrir les restes per arribar a un acord de mínims amb la resta de grups i les entitats va portar el baluard a restar més temps del necessari amagat als ulls de la ciutadania. Un dels principals artífexs de la recuperació de les restes va ser l'associació Salvem el Baluard del Migdia, que va lluitar contra la construcció de projectes immobiliaris a la zona.

El baluard va ser una peça clau de la defensa de Barcelona el 1714, però va presenciar els actes del Tricentenari encaixat enmig de grans edificis i només visible des de les vitrines d'un aparcament subterrani privat.

La tasca de recuperació ja ha deixat les restes a la vista i ha inclòs la construcció d'una baixada al fossat, de moment d'accés restringit als treballadors de les obres. Però la intervenció encara continuarà i es complementarà amb l'adequació de l'entorn de la plaça de la Marquesa. La fase final de l'operació tindrà un cost d'uns 650.000 euros més IVA i es preveu que s'acabi d'aquí a cinc mesos.

Més enllà del valor històric
i patrimonial del baluard, segons la regidora del districte
de Ciutat Vella, Gala Pin, el
projecte permetrà connectar
els barris del Born i de la Barceloneta. La regidora va assegurar que el nou espai trencarà la barrera psicològica que separa la zona marítima amb la resta de Barcelona. L'espai, encara sense nom, comptarà amb una il·luminació específica pel seu tracte d'àmbit d'especial interès.

Un nyap, com el va definir l'ex-regidor de l'Ajuntament de Barcelona Jaume Ciurana, que ha viscut una operació de maquillatge que el dignificarà. La recuperació del baluard del Migdia arriba a la darrera fase. L'últim capítol d'una intervenció que s'haurà allargat durant més de deu anys.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Has superat el límit de 5 articles gratuïts d'aquest mes.

Continua llegint-nos per només

1

Passi d'un dia

48

Subscripció anual

Ja ets subscriptor?

Inicia sessió

[X]