Empreses
Exportació contra la crisi (2)
Pissarres anticrisi
L'empresa Rocada Group ha pogut compensar una caiguda de vendes del 45% al mercat estatal amb una presència destacada als mercats exteriors, on ja concentra el 70% de les seves vendes
Enguany la firma familiar preveu consolidar la recuperació de les vendes a l'Estat espanyol i impulsar un 10% més la seva facturació
en els darrers anys
L'empresa de Taradell Rocada Group va experimentar una caiguda de la facturació del 45% en el seu negoci a l'Estat entre el 2007 i el 2013. No és una dada que la converteixi en excepció, però el que no és tan habitual és que aquesta pime familiar hagi passat per aquests anys traumàtics al mercat local sense registrar una caiguda dels ingressos.
Això és així perquè Rocada, especialitzada en la fabricació de pissarres i mobiliari per a oficines, és present a 50 països i actualment les exportacions representen el 70% de les vendes, i aquesta diversificació geogràfica, explica el director i fill del fundador de l'empresa, Marc Roca, “ha permès compensar la caiguda i no haver de fer cap acomiadament en aquest temps”.
Aquest 2016, la companyia preveu recuperar el volum de facturació previ a la crisi i incrementar les vendes tant a fora com a dins de l'Estat fins als 8,5 milions d'euros. De fet, Roca explica: “Enguany les nostres perspectives són fins i tot millors aquí, on esperem créixer un 20%, que a fora, on el creixement se situarà al voltant del 10%.” Aquestes previsions seran possibles en bona part per la nova línia de pissarres modulars que la companyia ha tret al mercat, ara amb oferta ampliada de colors i formes.
Juntament amb la diversificació de mercats, ha estat la diversificació i la innovació en productes els factors que han ajudat Rocada a salvar la crisi, i tot just quan l'empresa començava a notar l'impacte de la caiguda de les vendes va fer una inversió de tres milions d'euros per fabricar mobiliari a la seva planta de Taradell i més tard va invertir també per patentar la seva pissarra modular, que ara és el seu “producte estrella”, destaca.
Roca parla amb entusiasme dels plans de la companyia que va crear el seu pare el 1976, centrada aleshores en la fabricació de taules de dibuix, i que ell pilota des de fa onze anys. El seu pare li va passar el relleu el 2005, quan tot just tenia
30 anys i abans de la crisi econòmica, però en un any que ja va començar a ser complicat per a la firma de Taradell: “Aleshores veníem moltes taules per a PC i les vendes d'aquests ordinadors van caure en picat amb l'auge dels portàtils”, explica l'empresari.
Tot i que l'empresa ja era present a l'estranger des dels anys vuitanta, aquells anys van servir per intensificar la seva internacionalització i assegurar una posició còmoda per afrontar la crisi de veritat, que va arribar tot just dos anys més tard.
Però no tot va resultar fàcil. La caiguda de l'activitat va acabar per forçar el tancament de dues de les tres filials que Rocada Group tenia a l'exterior.
Font d'aprenentatge
La firma va prescindir de les oficines a França i el Regne Unit i,
en canvi, va mantenir les d'Alemanya, el primer mercat que va obrir i el que té més pes en la seva facturació a fora: “La crisi ens ha ensenyat moltes coses, a lluitar constantment per tirar endavant”, explica Roca.
Però Rocada ha expandit les seves pissarres molt més enllà d'Europa i avui és present en països africans com ara Ghana i Angola,
i també al continent asiàtic, on disposa d'una oficina de suport a la Xina, i es mira amb molta atenció mercats com l'americà i el de l'Aràbia Saudita.
Les pissarres representen un 50% de la facturació global de la companyia, mentre que el mobiliari d'oficina, les cadires i les taules de dibuix es reparteixen l'altre 50%, tot i que aquesta distribució, explica Roca, “varia completament si estem parlant de les vendes al mercat interior o de les exportacions”. Aquest 2016 serà el tercer any de negoci a l'alça després del fre provocat per la crisi econòmica, una recuperació que a Rocada es viu amb certa tranquil·litat, perquè les exportacions han evitat que fins i tot en els pitjors moments l'empresa familiar hagi hagut de prendre decisions dràstiques.
Més enllà del seu mercat predilecte a fora, Alemanya, la firma espera enguany tancar amb un fort creixement a França, i continua mirant amb atenció nous mercats on aterrar.