Comunicació

Editorial

L'editorial Pragma tanca

Comunicador, dissenyador i fotògraf, Arcadi Vilella va impulsar el projecte l'any 1994

Pragma ha editat llibres centrats en la història de la capital del Baix Camp i els seus personatges més destacats

Pragma “és una paraula inventada que volia que signifiqués l'antítesi de dogma i alhora que donés a entendre una vocació de pragmatisme”, explica Arcadi Vilella, propietari d'aquesta aventura empresarial nascuda l'any 1994 i que ha marcat la pauta en disseny gràfic, publicitat i edicions de llibres locals a Reus... fins ara. “A l'agost passat vaig complir 65 anys i em jubilo. Tanco les portes. I ho faig amb una sensació d'alliberament per un autònom com jo, que ha patit de ple no només la crisi del 2008, sinó la que encara ara perdura, per molt que escoltant els polítics sembli que en l'actualitat estiguem vivint enmig d'un ball de roses”, afirma amb serenitat aquest bibliòfil a la intimitat.

Pel que fa a la professió i a la seva figura pública caldria definir-lo, en canvi, de polièdric. “Sóc un comunicador però domino també el disseny gràfic i la publicitat. La meva vocació, en tot cas, és la fotografia”, diu. Aquest va ser el nexe d'unió que l'any 1973, juntament amb Emili Sardà i Emili Argilaguet, el va portar a obrir l'agència Spot Fotografia i Disseny. “La fotografia i el món dels serveis gràfics anaven paral·lels. I al final ens vam dir: «Per què no?» Vam obrir al carrer Sant Elies i el reconeixement d'agència va venir després, quan la Generalitat va emetre un decret que permetia que la gent que feia determinats anys que exercia la professió es pogués col·legiar com publicista i relacions públiques”, recorda.

Els anys convulsos estimulen la creativitat. Llavors va néixer un lema com Polònia, un estat desconegut, protogènesi involuntària del programa televisiu, o la carta enviada a tots els proveïdors l'any 1980 en què s'advertia que no es pagarien factures ni es respondria correspondència que no estiguessin redactades en català. L'experiència conjunta, nascuda amb una certa vocació bohèmia, es va acabar el 1994 perquè cadascú volia emprendre camins diferents. Llavors Vilella va crear Pragma. “L'empresa, com a agència de publicitat, va començar a funcionar molt bé. Per això vaig decidir que havia d'invertir part dels beneficis en favor de la societat que me'ls proporcionava i vaig llançar-me a l'edició de llibres locals ben fets, amb ambició i luxe en els acabats.” Com a responsable d'aquesta nova línia de negoci va escollir Albert Arnavat. “Ell, en la seva condició d'historiador i amb l'afegit amb els col·laboradors amb els quals comptava, i jo en el meu vessant fotogràfic, era un binomi que funcionava a la perfecció.”

“El que va passar és que Pragma Publicitat va acabar subvencionant Pragma Edicions, un negoci de les cabres, tot plegat, al final”, reconeix Vilella, abans de precisar els motius de la davallada. “El col·lapse econòmic des del 2008 ens ha fet molt de mal. En temps de dificultats, el primer que fa un empresari és tallar la publicitat perquè no han entès mai que no és una despesa sinó una inversió en el seu negoci.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia