Comunicació

AJO CASALS

VA SER LA PRIMERA VEU FEMENINA DE FLAIX FM ÉS UNA DE LES LOCUTORES D’ICAT FM

“Encara que no t’agradi, a la ràdio, ha de ser la millor cançó del món”

Està sola a l’estudi, però recorda que el valor de la seva feina a la ràdio és fer que qui l’escolta se senti acompanyat. Defuig el locutor perfecte, que no s’equivoca, si no sap comunicar

Reivindica el locutor de ràdio proper, que t’anima un mal dia amb una cançó de joventut. Nascuda a Terrassa, de formació autodidacta, recorda que per damunt de tot s’ha d’estimar la música.

Com va començar?
A Matadepera Ràdio, en una emissora que es feia en un garatge amb en Joan Solé, com a hobby, amb 18 o 19 anys. M’agradava la ràdio, el radioteatre... Vaig estudiar teatre i em vaig dedicar a la ràdio de manera accidental. Professionalment vaig començar amb 24 anys a Ràdio Olot. Just quan va marxar una locutora, hi vaig enviar una cinta de casset i al cap d’una setmana ja feia la maleta. Després vaig marxar a Ràdio Valira, d’Andorra. En aquella època punxàvem vinils. Vaig ser la primera locutora, veu femenina, de Flaix FM i Ràdio Flaixbac, a la seu de Terrassa. També vaig treballar a Cadena 100. Fa onze anys que soc a iCat FM.
Quines experiències professionals se n’emporta?
Pel que fa a formació, he après a cada una i de tot: a fer fórmula, a gravar falques de publicitat, a fer control de programes, també control d’informatius... Ha estat un aprenentatge constant. A iCat FM, faig fórmula i porto els controls. Ara no posem vinils, sinó que tota la música està preparada a l’ordinador, i la meva tasca és presentar les cançons, els indicatius i la publicitat.
Ha canviat molt des del punt de vista tècnic.
Abans era molt estressant. A l’estudi hi havia dos plats, en canviaves un i en preparaves un altre, els cartutxos amb la publicitat, el ReVox!...
Quins valors ha de tenir un locutor de radiofórmula? Hi ha una marca personal?
El més important és que t’agradi molt la música, que la sentis a dins. Has d’estimar la música, encara que hi hagi emissores on la música que has hagut de punxar no t’agradi. Això pot passar a vegades. També passa que cada dia has de presentar la mateixa cançó. Has de buscar la fórmula perquè aquella cançó no se’t faci pesada i comunicar que aquella cançó és la bomba. Encara que no t’agradi, ha de ser la millor cançó del món.
És vigent la radiofórmula musical en l’era de Spotify?
La ràdio té vida per a temps. Tothom es pot fer la seva llista de Spotify o de Youtube, però a vegades necessites sentir una veu que t’acompanyi, que et digui quin dia fa avui o que s’acosta el cap de setmana. Una veu que motivi, no només una llista de música en mode automàtic.
La companyia és encara el fet diferencial de la ràdio, que no aconsegueix ni la televisió. El vídeo no va matar l’estrella de la ràdio, com deia la cançó?
No, sempre en quedaran. En relació amb el que comentaves d’estil propi, és necessari: no ser un bust parlant que presentes molt bé i no t’equivoques mai. Pots tenir bona veu, una dicció perfecta i no equivocar-te mai, però has de saber comunicar. Ho has de dir com si li expliquessis a una persona que tens al davant, tot i que a l’estudi estàs sola; si no, tot és molt fred.
Com es fa la selecció? Hi ha ‘pressió’ de les discogràfiques?
Hi ha un equip de musicals, dues persones que escolten totes les novetats que arriben de les discogràfiques i s’encarreguen de fer la tria. Les discogràfiques catalanes t’envien discos i des d’iCat es dona molt de suport a la música que es fa aquí. En una hora sonen cinc cançons catalanes.
Com va viure el període de silenci d’iCat a l’FM?
Quan vam anar del dial a internet va ser una època de picar pedra, perquè no hi havia encara el costum d’escoltar ràdio per internet, no estava tan estès com ara. Van ser uns anys de molta lluita perquè els programes que es feien arribessin a més gent. Tornar a l’FM ha estat el millor regal del món.
No s’ha fet més comercial? Tinc la sensació que tenia una altra identitat abans.
La idea és que arribi a més oients. Abans hi havia audiència però no creixia. No ens podíem tancar: l’objectiu és arribar al màxim de gent possible.
Hi ha les novetats, però és molt gratificant quan de cop i volta el locutor d’iCat et recupera, per exemple, una cançó de U2.
A iCat FM combinem. Cada hora sonen un parell de cançons dels anys noranta; una de més antiga, que pot anar des d’Elvis Presley o els Beatles fins a Abba o Donna Summer –una per hora, que és poquet–; novetats, i catalanes.
S’ha perdut la interacció amb els oients. La secció de discos dedicats, per exemple; fer ràdio ‘vintage’...
Els experts, el programa despertador, sí que té més interacció, encara que ho fan a través de les xarxes socials, Twitter o Facebook. Però sí que estaria bé recuperar el telèfon, trucades dels oients en un programa de discos dedicats.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia