cultura

El regne més castigat

El cineasta català Ed Antoja dirigeix i protagonitza el documental ‘Empatía', una reflexió sobre el respecte als animals i els beneficis dels aliments i els hàbits vegans

Tres mil animals, sense comptar els peixos, són sacrificats cada segon a tot el món per al consum humà. El 98% de la carn que mengem prové de la ramaderia intensiva, en què els porcs, per exemple, disposen d'un espai mitjà de menys d'un metre quadrat per a cadascun. Però, com diu un expert consultat a Empatía, “és molt més fàcil no mirar”. De fet, sovint les imatges que ens arriben són d'animals de granja feliços i en llibertat.

Aquestes i moltes altres dades apareixen a Empatía, un documental produït per la fundació en defensa dels animals Faada i dirigit per Ed Antoja que arriba avui als cinemes. Porta per subtítol Una historia sobre el respeto animal contada por un escéptico i, de fet, es pot definir com la crònica de la conscienciació del seu director i protagonista. “La Faada volia fer un documental per conscienciar la gent de la realitat de moltes de les nostres accions que afecten els animals i els causen patiment”, explica Antoja en una entrevista a El Punt Avui.

Director i protagonista

“Es va donar la circumstància que jo era una persona completament escèptica en aquest sentit, i aliena al món del respecte i la protecció dels animals”, explica el director, que els va proposar posar-se “al centre de la pel·lícula per fer l'aproximació que tindria qualsevol persona normal que no coneix el tema”. Durant el procés, les seves idees van canviar: “Sempre que defenses alguna cosa, has d'estar convençut dels arguments que utilitzes.”

L'estructura narrativa, amb el cineasta apareixent en pantalla i posant la veu en off, recorda els documentals de Michael Moore i, sobretot, Super size me, en què Morgan Spurlock denunciava les pràctiques de McDonald's. “Encara no he vist Super size me; no és una influència”, assegura Antoja. La idea de fer-ho així prové d'un altre documental que està preparant, When a dream comes true, sobre la conveniència de perseguir els nostres somnis, amb “un personatge una mica antiheroi, que dubta de tot”.

Empatía posa damunt la taula xifres impactants i denuncia els maltractaments i els sacrificis d'animals, però evita les imatges cruels. “Hem volgut fer un documental que no tingui cap imatge cruenta ni desagradable; era una de les premisses de la Faada –explica el director–. Jo volia fer una aproximació més conceptual, sense mostrar imatges explícites, que arribés a tothom; no sols a les persones sensibilitzades, sinó també a les escèptiques. Volíem donar arguments, no convèncer des de la bilis. La idea és veure els animals no com a objectes productius, sinó com a éssers que pateixen i senten.”

Més enllà del menjar

Segons Antoja, no és un problema exclusiu de l'alimentació: “Afecta molts àmbits de la nostra vida, ja que també té a veure amb la roba, l'entreteniment, els cosmètics... Es tracta que la gent vegi aquesta realitat i decideixi fins on pot o vol arribar.”

El documental desmenteix tòpics falsos, esgrimits per la mare o per amics del director, com ara que l'alimentació vegana aprima. Càmera en mà, Antoja viatja a Berlín per entrevistar un dels homes més forts del món: Patrik Baboumian. Aquest culturista alemany que aixeca fins a 200 quilos és vegà. Actualment pesa 135 quilos, 20 més que abans d'evitar els aliments d'origen animal.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

guardó

Gemma Lienas rep el Premi Cedro per la defensa dels drets d’autor

madrid
cinema

BCN Film Fest premia ‘El destino de Maya’

barcelona
Cultura

Mor Helen Vendler, crítica de gran influència

TEATRE

El Maldà canta Pau Riba i Malvido interpel·lant els joves

BARCELONA

Mario, Llull i el manuscrit Voynich

Liliana Torres
Directora de cinema

“Les mamíferes no tenim l’instint de ser mares”

Barcelona
Crítica

Les tres vides d’una cantant llegendària

ARTS EN VIU

Una funambulista creuarà la plaça Margarida Xirgu per inaugurar el Circ d’Ara Mateix

BARCELONA

Cines que no són ‘només un cinema’

Barcelona