cultura

Joan Molas i Núria Batalla

MÀNAGERS DE LA NOVA CANÇÓ

“Sempre vam tenir intencions polítiques”

Veure actuar aquests artistes a Espanya era normal, però Espanya s'ha anat tancant
A Convergència no li interessava tot allò que no controlava, i la Cançó no la va controlar mai

Molas i Batalla, tot un clàssic en les contracobertes d'un bon munt de discos de la Nova Cançó. Mànagers de Lluís Llach del 1968 al 1990, així com també, en diverses etapes, de Maria del Mar Bonet, Raimon, Ovidi Montllor, Pi de la Serra, Rafael Subirachs, Joan Isaac i Marina Rossell, rebran avui a la Sala Barts el premi a tota una trajectòria de l'Associació de Representants i Mànagers de Catalunya (ARC). Lluís Llach, amb qui conserven encara una gran relació, els entregarà el guardó.

Van obrir la seva oficina l'any 1968. Ja se'n deia ‘mànager', aleshores, de la seva feina?
Joan Molas: Sí, tot i que nosaltres no érem professionals de res. Érem amateurs, com la majoria dels artistes i dels organitzadors dels concerts. Però ja ens anava bé. El que volíem era salvar la llengua i salvar el país, tot i que això de “salvar el país”, dit així, sona una mica gruixut... [riu].
Com es buscaven concerts en la Catalunya d'aquells temps?
Núria Batalla: Anant pels pobles a buscar qui organitzava les coses, que podia ser el mossèn amb quatre boy scouts. J.M.: A Catalunya hi havia molts ateneus populars i cada poble tenia el seu petit teatre, o el seu casinet. I hi havia també un munt de sales de l'església, d'Acció Catòlica, que s'ocupaven molt poques vegades durant l'any. Els artistes, aleshores, no tenien ni caixet.
Van començar amb tres noms: Lluís Llach, Maria del Mar Bonet i Rafael Subirachs.
J.M.: Sí, nosaltres veníem de [la discogràfica] Concèntric. La feina d'Ermengol Passola i Josep Maria Espinàs [impulsors de Concèntric] havia estat molt important, però feien discos del Josep Guardiola i música popular, que estaven molt bé, però no era el que volíem nosaltres. Teníem uns artistes a qui poc servia fer un disc. Necessitaven fer concerts...
N.B.: I cal recordar que va ser l'any 1968. Coincidia amb un fenomen mundial, el de l'explosió de la gent jove, la qual cosa ens va fer veure que no ens podíem quedar estancats a casa. Calia anar més enllà. A Perpinyà, per exemple, i després, si es podia, una mica més amunt.
Tots els seus artistes van acabar cantant a l'Olympia de París.
J.M.: París era la meta, aleshores. Molt més que Londres, capficat en el fenomen Beatles. La cançó francesa i París com a ciutat, com a cultura, pesaven molt. Era la sortida natural. N.B.: I el ministre Fraga Iribarne, és clar, hi va ajudar molt. Al Lluís [Llach], l'any 1969, li van prohibir fer concerts, de manera que marxar a París va ser també una necessitat. Bruno Coquatrix [director de l'Olympia] el va veure en un lloc més petit i li va agradar. Tot va anar rodat. J.M.: Tot es va fer a còpia de treballar, de creure-hi i de no preocupar-se gaire per guanyar diners.
Quan en van començar a guanyar, de diners?
J.M.: Bastant de pressa, la veritat. Els primers Palaus [l'octubre del 1967, amb Llach, Subirachs i Bonet, i el desembre del 1969, en el debut de Llach en solitari al Palau, recollit en el disc Ara i aquí] van ser el punt d'inflexió. I, als pobles, si fins llavors venien 30 persones, ja en venien 100. Els salts, a partir d'aleshores, van ser de proporcions geomètriques, la qual cosa suposo que encara succeeix amb els artistes d'ara. De 100 espectadors no passes a 200, sinó a 500. I de 1.000, a 4.000.
N.B.: Procuràvem, però, que les entrades fossin sempre a preus populars i això va ser important. Aleshores era impensable cobrar el que es cobra actualment per anar a un concert o al teatre.
Com s'ho feien, amb la censura?
N.B.: Ens feien descriure, a part de les cançons, com anirien vestits. No entenien que algú pogués actuar amb camisa i texans! I, pel que fa a les lletres, calia presentar-les en versió catalana i en castellà. Jo era com l'especialista en el tema...
Especialista?
J.M.: En això, l'experta era la Núria, sí [riu]. Els jocs de paraules sempre li han agradat. N.B.: En lloc de “visca la revolució”, a La gallineta, posava “visca la revulsió”. I, en lloc de “fusell”, posaves “farcell”. I passava. I el públic, és clar, cantava el que cantava. Per a cada concert, calia anar al govern civil a fer cua i esperar que la senyora Victòria acabés d'esmorzar. Fins a l'últim moment, havies d'estar pendent de si el permís arribava o no. Era una censura absurda. Unes vegades et passaven una cosa i d'altres, no. J.M.: Al Quico [Pi de la Serra], una vegada li van autoritzar cantar només una cançó. I va estar una hora i escaig amb aquesta cançó. Però hi havia moltes complicitats, aleshores. I no únicament amb el públic català, sinó també amb el de la resta de l'Estat.
No deixa de sobtar veure ara quanta gent arrossegaven tots aquests artistes a Espanya.
J.M.: Era una cosa molt normal, però Espanya s'ha anat tancant. Hi va haver una època, com dius, que a Espanya es rebien molt bé els cantants catalans. Però, vaja, els espanyols, quan se senten fluixos, parlen català en la intimitat, com deia l'Aznar. I quan, en canvi, se senten forts, aixafen qualsevol conat de llibertat. Ara bé, de gent maca, n'hi ha a tot arreu i, de fills de puta, també en tens a casa.
Com van viure l'exili de Llach?
J.M.: Amb una certa inconsciència tots plegats, però no és el mateix el nostre exili que el d'un obrer que ha de marxar a guanyar-se la vida. O el d'algú que és ben conscient que, si torna, el pelaran. Simplement aquí no ens deixaven treballar i vam haver d'anar a fer-ho fora. Jo me'n vaig anar a París i la Núria es va quedar aquí, tot i que anàvem i veníem, i gràcies a això vam aconseguir que tant en Quico com l'Ovidi i la Maria del Mar hi anessin a actuar. Teníem obertes les portes de l'Olympia.
Què sentien durant els concerts de Llach del gener del 1976 al Palau d'Esports?
J.M.: Que es podia tornar a cantar després d'un temps de prohibicions. Va ser, en aquest sentit, molt emotiu, tot i que recordo com la policia va entrar per la part de dalt del pavelló amb les porres, la qual cosa hauria pogut provocar una allau. Sort que la gent és sàvia... El governador de Barcelona era llavors Martín Villa i vam haver de recórrer a Oriol Regàs, que estava ben relacionat amb tothom. Ell és el que va donar la cara i va haver de dir a Martín Villa que seríem bons nens i no faríem cap revolució.
Quan van convidar els dirigents polítics dels partits democràtics catalans a l'anomenada “fila zero”, què buscaven?
J.M.: Transcendència política, és clar. Sense això no hauríem estat mai representants d'artistes, com molts cantants no haurien estat cantants, sinó enginyers, fusters o ceramistes. Sempre vam tenir intencions polítiques, de manera que Martín Villa... tenia raó! [riu]. El règim, però, ja intentava civilitzar-se i s'estava preparant per a la seva Transició. I els va sortir tot perfecte. Mira'ls, encara hi són.
Com se'ls va acudir, l'any 1985, fer actuar Lluís Llach al Camp Nou?
N.B.:En Lluís creia que estàvem com una cabra. Recordo que ens deia: “Escolteu, que si no ve ningú, o si allò no acaba de sonar, qui estarà allà tot sol damunt l'escenari seré jo!” J.M.: Mai no s'havia fet un concert així a Europa, només el de quatre anys abans de La Crida, també al Camp Nou. Però, si vam acabar allà, és perquè vam intentar fer una sèrie de recitals en teatres de la ciutat, i el Palau estava ocupat i Balañá no ens va voler llogar el Tívoli. A en Lluís li agraden els teatres, però va ser impossible trobar-ne cap de gran a Barcelona.
Els anys vuitanta, per a Ovidi Montllor i Quico Pi de la Serra, no van ser tan bons...
J.M.: Bé, la nostra preocupació era que tots els nostres artistes tinguessin feina...
És cert que la Cançó havia deixar d'interessar?
J.M.: No, en absolut. Hi havia un director general de Cultura a la Generalitat (i que, per tant, s'encarregava de la Cançó) que opinava que això ja no interessava. Però entre Lluís Llach, Marina Rossell i Maria del Mar Bonet feien 600 concerts l'any, molts dels quals a fora. L'ambient, però, era fer creure que això havia deixat d'interessar. A Convergència no li interessava tot allò que no controlava, i la Cançó, que sempre havia estat esquerranosa, no la va controlar mai. I, per al Partit Socialista, tot el que sonava “molt català” equivalia a Pujol. Quan Llach va escriure Companys, no és això, es van empipar de valent.
Per què van deixar l'ofici, l'any 1990?
N.B.: Van canviar moltes coses i no ens va venir de gust fer coses que no havíem fet mai, com ara “fer passadissos” en segons quines instàncies oficials. J.M.: Sí, podem dir que ens vam fer vells...



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Barcelona, paisatge i personatge

Barcelona
solidaritat

La campanya Girem full! assoleix 1.037 hores de recerca contra el càncer fomentant la lectura

barcelona
cinema

J. A. Bayona serà membre del jurat del 77è Festival de Canes

BARCELONA
porqueres

La Principal de Porqueres tindrà una placa al parc Manel Saderra i Puigferrer

porqueres
música

Billie Eilish actuarà al Palau Sant Jordi el 14 i el 15 de juny de 2025

barcelona
42 edició de comic barcelona

A la recerca de nous lectors de còmic

Barcelona
Crítica
música

Incògnites del Misteri

GIRONA
Cultura

Mor C.J Sansom, escriptor escocès de novel·les de suspens

art

L’entrada al Museu Picasso de Barcelona serà gratis tots els dijous, divendres i dissabtes al vespre

barcelona