cultura

Cinema

Mor Gil Parrondo, guanyador de dos Oscars

El dissenyador de producció, que tenia 95 anys, va guanyar el premi de l'Acadèmia de Hollywood per ‘Patton' (1970) i ‘Nicolas y Alejandra' (1971)

El director artístic Manuel Gil Parrondo, guanyador de dos Oscars pels seus treballs a Patton (1970) i Nicolás y Alejandra (1971), i conegut per participar en pel·lícules com El Cid o Doctor Zhivago, ha mort avui a Madrid als 95 anys, segons han informat a Efe fonts de l'Acadèmia de Cinema. El seu nebot Óscar ha explicat que Gil Parrondo (Luarca, Astúries) ha mort al voltant de les 3 de la tarda al seu domicili, en el qual vivia amb la seva dona, Gabi Insúa.

“No tenia altra malaltia que la de ser gran. Aquest any hem estat rodant una pel·lícula a partir d'una novel·la d'Albert Sánchez Piñol, La pell freda, que encara no s'ha estrenat, i seguia en actiu”, ha explicat el seu familiar. Amb Carlos Saura estava preparant des de fa temps un projecte sobre Picasso i l'últim que havia estrenat era la pel·lícula de José Luis Garci Holmes & Watson. Madrid Days (2012), ha afegit el nebot de Gil Parrondo.

Nascut el 17 de juny el 1921, va començar a treballar com a ajudant de decoració el 1939, amb Amalio Martínez Gari, i el 1951 va assumir la direcció artística de la pel·lícula Día tras día, d'Antonio del Amo, i va iniciar una etapa prolífica que el va portar a treballar a treballar en diverses produccions nord-americans que es rodaven a Espanya. Era el responsable de decorats tan impressionants com els de Lawrence d'Aràbia o Espàrtac, i va treballar amb directors com George Cukor, Stanley Kubrick, Orson Welles o Anthony Mann.

També va ser l'encarregat de la direcció artística de gairebé totes les pel·lícules de José Luis Garci des de Volver a empezar, i ha treballat amb altres directors espanyols com Jaime Chávarri o Pilar Miró, a més d'en sèries de televisió de Mario Camus, Pedro Masó o Fernando Méndez Leite.

Gil Parrondo assegurava que ell no havia fet pel·lícules “ni bones ni dolentes” i atribuïa la seva participació en grans produccions de Hollywood i el seu treball amb actors de la talla d'Ava Gardner, Kirk Douglas i Charlton Heston a la seva “bona sort, a més d'una mica de treball”. Sempre es va sentir decorador de cinema, més que director artístic, i deia que aquest ofici no havia variat, malgrat “les màquines diabòliques”, en referència a la tecnologia digital.

La seva trajectòria estava marcada per dos Oscars de l'especialitat que va obtenir amb les pel·lícules de Franklin J. Schaffner Patton i Nicolás y Alejandra a més dels quatre premis Goya per les pel·lícules de José Luis Garci Canción de cuna (1994),You're the one (una historia de entonces) (2001), Tiovivo c. 1950 (2005) i Ninette (2006).



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Un concurs de curtmetratges amb mòbil al festival de cinema de Blanes

blanes
patrimoni

Distinció europea per a l’Hort Petit del monestir Pedralbes

barcelona
llengua

Plataforma per la Llengua homenatjarà els seus socis en els onzens premis Martí Gasull

barcelona
PATRIMONI

Enllestida amb èxit la fosa de la nova campana ‘Carme’ de Mataró

MATARÓ
Crònica

Guillem Gisbert, la primera masurca

música

‘Eufòria’ torna al palau Sant Jordi el 30 de juny amb un doble concert

Barcelona
música

Lluís Figueras & The Demons estrena el videoclip de ‘Lagarto Lagarto’

girona
CÒMIC

La il·lustradora Marika Vila guanya el Gran Premi Comic Barcelona

Barcelona
Crítica

Sara Blanch, l’estima d’un cant