cultura

Crítica

La religió construïda i la fe interior

‘Silencio' sacseja i ens anima a pensar

A Silencio hi ha uns nouvinguts que diuen que tenen la veritat i la volen transmetre a un poble que creu en altres coses. Som al Japó del segle XVI i Martin Scorsese retrata un moment molt concret en què els japonesos van aniquilar els cristians per estripar tot virus que pogués atemptar contra la solidesa de la seva cultura i identitat. Per això, els senyors feudals van utilitzar dues armes: la renúncia de la fe –l'apostasia– i la pràctica de la violència mitjançant la tortura. Silencio parteix d'un context històric, però funciona com una obra de tesi en què ressonen algunes de les qüestions cabdals que han marcat el cinema de Scorsese. En l'epicentre hi ha el debat entre què és la religió i què és la fe. La religió té els símbols i rituals per fortificar una creença, la fe és alguna cosa que es porta a dintre i que es vol transmetre –o imposar– a l'altre. És possible destruir la religió i mantenir la fe? O són dues coses indissociables? A partir d'aquest debat teològic, ressorgeixen temes com ara la culpabilitat, la traïció, el penediment i el sofriment.

Scorsese narra el seu relat des del punt de vista cristià, però mostra les contradiccions d'una religió en què la confessió pot curar fàcilment del pecat. El cineasta parteix de la idea que la culpa és difícil d'esborrar i que només es pot combatre des del patiment. Malgrat imposar una perspectiva, Silencio deixa parlar els altres i ens mostra un món en què la transcendència monoteista no podia funcionar perquè el pensament s'havia forjat a partir d'uns altres paràmetres i havia creat una identitat cultural inexpugnable. Darrere el conflicte, no paren de ressonar un seguit de debats que, malgrat el suposat origen atàvic, travessen una societat moderna en què el debat entre identitat i multiculturalisme o entre veritat revelada i veritat construïda ocupen un lloc destacat. Una gran pel·lícula que ens sacseja i ens convida a pensar.

Silencio
Director: Martin Scorsese. Intèrprets: Andrew Garfield, Adam Driver, Liam Neeson.
EUA, 2016


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

música

Sven Väth encapçalarà el cartell del festival electrònic Delirium

cassà de la selva
Cultura

Mor Ivan Ivanji, escriptor serbi i supervivent d’Auschwitz

ART

El paper pioner d’Espais, en una exposició a Girona

Girona
Cultura

Personatges de tres obres de Guimerà a la façana de la Casa Mural del Vendrell

El Vendrell
figueres

Dibuixos del Dalí adolescent per commemorar els 120 anys del seu naixement

FIGUERES
lletres

Núria Cadenes, Jordi Masó i Maria Mercè Roca, finalistes del Llibreter

barcelona
ART

Les Bernardes ofereix una mirada a la cultura africana

Salt
cinema

DocsBarcelona, documentals que destrueixen els estereotips

barcelona
cinema

Una nova generació de simis regna al planeta Terra

Barcelona