cultura

des del jardí

L'art de vendre bunyols de fum

EEnric Casasses cita Francesc Pujols i Salvat Papasseit, que resulten molt més útils per entendre Dalí que no pas els surrealistes francesos i els amics de Madrid

Des d'una òptica daliniana, l'obra de Salvador Dalí és d'una coherència absoluta, que se'ns escapa com sorra entre els dits si hi apliquem una lògica acadèmica. Ho podem comprovar si llegim Dalí: escriptura i pensament (Documenta Universitària), a cura de Joan Vergés Gifra.

Uns quants textos del recull, com els de Sebastià Roig i de Juan Manuel Bonet, són investigacions periodístiques benvingudes perquè eixamplen el continent Dalí. Altres, en canvi, són interpretacions impossibles: com si Euclides parlés de la teoria de la relativitat, o com si un geògraf pretengués comprovar de manera científica que l'estació de Perpinyà és el centre del món. Afegim-hi que resulta prescindible qualsevol afirmació realitzada a partir de traduccions tan deplorables com les de la Vida secreta al castellà, sobretot perquè des del 2006 disposem d'una edició crítica del text original.

L'aproximació d'Enric Casasses, en canvi, és daliniana, o sigui, original i amb un punt de deliri no exempt d'humor que incita a una reflexió. Hi cita Francesc Pujols i Salvat Papasseit, que resulten molt més útils per entendre Dalí que no pas els surrealistes francesos i els amics de Madrid. A partir d'un poema de Fages de Climent, d'un disc gravat pel mateix Dalí i d'una entrevista que va concedir el 1977, Casasses conclou que “Dalí és un dels grans poetes del segle XX, disfressat de filòsof i fent servir la pintura de drecera per a l'exposició del seu món.”

És en el disc, que Dalí va gravar a la ratlla dels setanta anys, on reconeix que el que li interessa més és el que en pensen els figuerencs, i en particular els figuerencs que freqüenten els cafès de la ciutat. Com constata Enric Casasses, Figueres és el lloc que més anys va tardar a reconèixer el talent –el geni, si ho preferiu– del pintor i escriptor. En canvi avui dia, a Figueres, Dalí es mostra a l'aparador de qualsevol sabateria o perruqueria, és l'origen de la presumpta gastronomia surrealista, senyoreja en rutes turístiques, bateja qualsevol activitat pseudocultural, produeix literalment nòmines i beneficis, obliga a formar llargues cues de gent desitjosa de pagar per veure el seu museu. Suprema ironia del destí, la de triomfar de manera pòstuma en el difícil art de vendre bunyols de fum a la teva terra.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

TEATRE

Chévere incorpora llenguatge per a sords i cecs a ‘Helen Keller: a muller marabilla’

BARCELONA
J.M. Codina Tobias
Novel·lista

“La felicitat fa basarda perquè mena cap a una sensació de buit”

Barcelona
música

Un infart acaba amb Steve Albini, monument del rock alternatiu

girona
Cultura

Mor Jacobo Rauskin, poeta paraguaià d’àmplia trajectòria professional

art

L’art alliberador de Jordi Colomer, al Macba

Barcelona

Minyons de Terrassa mostren el nou local de Cal Reig durant la Fira Modernista

TERRASSA
música

Classe B i Jost Jou guanyen la secció Talent Gironí del festival Strenes

girona

Injecció de 13 milions pels dos nous platós al Parc Audiovisual el 2026

TERRASSA
Cultura

Nik West, Paquito D’Rivera i Vincen Garcia, caps de cartell la Mostra de Jazz de Tortosa

Tortosa