Música

La sal de la percussió

L’Orquestra de Percussió Ibèrica Coetus s’alia amb el ‘cantaor’ de Gandia Carles Dénia a ‘De banda a banda’, un tercer disc amb què amplien registres

“Una orquestra de 18 músics com aquesta només tira endavant amb temps i esforç”

No fa gaire temps, les bandes de música tradicional empraven instruments de percussió com el djembé, provinent de l’Àfrica, o la darbukka, d’origen àrab. Ara, en canvi, l’ús d’instruments ibèrics com el pandero quadrat és cada vegada més freqüent. Un dels principals artífexs, almenys a Catalunya, d’aquest canvi de costums és Aleix Tobias (Badalona, 1976), ideòleg de l’Orquestra de Percussió Ibèrica Coetus i músic, entre molts altres projectes, de Marina Rossell i Sílvia Pérez Cruz. “Naturalment no hi ha cap problema a tocar instruments de fora, però si molts músics ho feien era perquè, senzillament, no tenien consciència que aquests altres instruments existissin”, va valorar ahir Tobias, responsable d’haver recuperat instruments de percussió ibèrica d’origen remot.

Publicat gràcies a una campanya de micromecenatge encara en marxa, el tercer disc de Coetus s’anomena De banda a banda, i, coincidint amb el desè aniversari d’aquesta Orquestra de Percussió Ibèrica, el presentaran a l’Apolo de Barcelona el 16 de juliol en el marc del Grec. El cantaor i poeta de Gandia Carles Dénia substitueix en aquesta aventura Eliseo Parra, empenyent d’aquesta manera la formació –integrada, tota una gosadia en els temps que corren, per 18 músics– cap a nous terrenys. “Ens hem hagut d’adaptar a la seva manera de cantar, que ve molt del flamenc i el cant d’estil”, va explicar ahir Tobias en una presentació del nou projecte al Centre Artesà Tradicionàrius. “Tot plegat ha fet que els arranjaments siguin més coloristes. Si en treballs anteriors, per exemple, incidíem més en les llenties i el xoriço, aquesta vegada hem tingut més en compte el pebre i la sal.”

Nous instruments

Ampliada recentment amb instruments inèdits en la història de Coetus (guitarra, baix i instruments de vents), la música de Coetus ha deixat de basar-se, segons Tobias, “en 12 tambors tocant alhora”, fet que havia esdevingut un dels reclams principals del seu directe. “Les percussions no han perdut pes, simplement hi ha més veus i el discurs és més coral”, va resumir.

De banda a banda inclou, entre altres músics, col·laboracions de Pau Riba i Raúl Rodríguez i es nodreix principalment de músiques tradicionals del País Valencià, Salamanca, Andalusia i Cantàbria. “Una orquestra de 18 músics com aquesta només tira endavant amb esforç, temps, cura i complicitats”, va concloure Tobias.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

cultura

Mor Francisco Rico, un dels grans experts del ‘Quixot’

barcelona

Marc Larré guanya el premi Antoni Vila Casas d’Escultura 2024

palafrugell
cultura

La llei contra la bruixeria més antiga d’Europa, de les Valls d’Àneu, compleix 600 anys

barcelona
Novel·la Gràfica

Jaime Martín i les trementinaires del Pirineu

Barcelona
Blaumut
Grup barceloní de pop, acaba de publicar el ‘Capítol 1’ del seu nou disc, ‘Abisme’

“Ara hi ha un consum excessiu de tot, sense gaudir de res”

Barcelona
girona

Torna ‘La consueta de sant Jordi’

girona
MÚSICA

La Franz Schubert Filharmonia presenta la nova temporada

BARCELONA
Crítica

Un guant

guardó

Gemma Lienas rep el Premi Cedro per la defensa dels drets d’autor

madrid