Música

Pulpopop busca l’art a tot arreu

El grup publica un disc doble. El títol? ‘Unamentlentaeminentalimentalentenimentilamenta’. Molt més que música

Feia quatre anys que Pulpopop no publicava un disc nou, des de Felicitat màxima!, però l’espera ha valgut la pena. El grup que ara formen Edgar Massegú (Pulpo) i el guitarrista Marcel Torres Querol (Pop) publicarà el 15 de febrer un disc conceptual doble –o triple, ja veurem per què– titulat, atenció, Unamentlentaeminentalimentalentenimentilamenta (Discmedi, 2019), que no només suma 21 cançons repartides en dos discos –el 6è i el 7è de la seva discografia en 10 anys de vida–, batejats com a Gola i Urpa, sinó que és també l’epicentre de tot un projecte en què conflueixen la fotografia, l’escultura, la literatura i la llengua, el cinema i el vi. Com el protagonista de la pel·lícula Katartist, que el grup estrenarà a l’abril, Pulpopop “va a la deriva i intenta fer art amb tot el que troba, perquè no hi ha fronteres creatives”.

Fills de Màrius i Oulipo

En la línia lúdica marcada per Màrius Serra i, molt abans, pel grup francès d’experimentació literària Oulipo –creat per Raymond Queneau, va donar sortida a obres tan singulars com ara La disparition, novel·la en què Georges Perec no usava ni un sol cop la lletra E–, Pulpopop ha construït un recurs educatiu al qual es pot accedir entrant al web que amaga el títol del disc . Per tant, la primera prova és escriure bé el títol –a la carpeta del CD també hi ha un codi QR per facilitar les coses– i, un cop a dins del web, hi ha tota una sèrie de jocs de llengua relacionats amb les lletres de les cançons del disc: amb La verema s’expliquen les diferents varietats de raïm de la DO Catalunya –i la tardor vinent es presentarà un vi anomenat també La verema–; a U d’oc, que narra els fets de l’1 d’octubre, s’aprenen pronoms febles i frases fetes; a Babaubeuvibodevallsiviubé, els numerals a través del món casteller; A la vida d’una fulla, els dialectes del català, seguint la ruta de la fulla pels rius, des de la muntanya al mar, i a L’os bru –primer videoclip, fet per Peregirbi Films – s’ensenya a respectar l’entorn de la fauna salvatge. El recurs educatiu seria, per tant, la tercera part d’aquest triple àlbum. “Les paraules que formen el títol del disc van apareixent per separat en diferents cançons, que juntes donen com a resultat una obra narrativa i conceptual”, expliquen els seus autors, que van portar els jocs del recurs educatiu al Consorci per a la Normalització Lingüística perquè els revisés. Ara el CNL es planteja usar el recurs en les seves classes. “Som molt maniàtics en l’ús d’un català correcte i nostrat i, a més, la música és una eina brutal per aprendre idiomes”, diuen.

Musicalment parlant, Pulpopop ha seguit també l’exemple de Perec i no ha prescindit de cap vocal, però sí de molta instrumentació: el disc està pràcticament gravat només amb veu i guitarra clàssica, o sigui amb gola i urpa, però intentant explotar al màxim totes les possibilitats sonores dels dos instruments, i el mateix passarà en directe. Només hi ha algunes aportacions d’amics, com ara Pau Boïgues, el primer Pop, i Xavi Pendón. També sona en alguns temes una escultura de fusta de pi a la qual Massegú anava donant forma durant la gravació amb diferents tipus de paper de vidre.

La via de Carla Simón

La majoria de les cançons són noves i s’han gravat al Soundclub de Salt, però també s’han recuperat algunes temes inèdits de sessions anteriors i de l’època en què Carla Simón (Estiu 1993) va realitzar videoclips per al grup. Seguint l’exemple de Simón, Pulpopop ha inclòs en aquest disc algunes cançons molt personals.

Fotografies aèries de les zones pantanoses de Carolina del Nord realitzades per Massegú il·lustren tant la portada del disc com el pòster desplegable i el web del recurs educatiu. Cada fotografia es correspon amb una cançó i el joc corresponent. Són imatges molt pictòriques que suggereixen “un rostre ple de connexions neuronals, o un espai en què no saps si la terra entra dins de l’aigua o a l’inrevés, com passa amb la gola i l’urpa”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Mario, Llull i el manuscrit Voynich

Liliana Torres
Directora de cinema

“Les mamíferes no tenim l’instint de ser mares”

Barcelona
Crítica

Les tres vides d’una cantant llegendària

ARTS EN VIU

Una funambulista creuarà la plaça Margarida Xirgu per inaugurar el Circ d’Ara Mateix

BARCELONA

Cines que no són ‘només un cinema’

Barcelona

El cinema comercial no remunta

Barcelona

El cinema (d'autor) es fa veure

Barcelona / Los Angeles
Cinema

Belén Rueda i J.A. Bayona animen la recta final del BCN Film Fest

Barcelona
‘thriller’

Un altre líder suec pacifista amb un final tràgic