Art

L’ànima de la fusta

L’artista Evelí Adam inaugura a la Casa de Cultura de Girona l’exposició ‘Mitologia i natura’, on mostra l’essència d’una trentena d’arrels de pins del Ripollès

Evelí Adam Orriols (Campdevànol, 1957), fuster i artista, inaugura avui a les 19 h l’exposició d’escultures Mitologia i natura a la sala del primer pis de la Casa de Cultura de Girona, on es podrà veure fins al 29 de març. En la inauguració hi intervindrà el poeta i filòleg ripollès Ramon Alabau i hi actuarà el cantautor Toni Madueño. A més, hi col·labora el restaurant Fonda Xesc, de Gombrèn.

Evelí Adam, també pintor, treballa com a escultor amb diferents materials –pedra, bronze, ferro, ceràmica i fusta–, però en aquesta exposició les obres han sorgit directament de la terra: són arrels i soques de pi negre i de pi roig de les muntanyes del Ripollès que, després que els arbres fossin talats fa uns setanta anys, van quedar abandonades a la intempèrie. L’artista va recuperar aquestes arrels i soques, en va treure les parts toves i la brutícia fins que va trobar “l’essència, l’ànima de la fusta”, i d’aquí van sorgir unes “escultures de la natura”, que “adopten estranyes formes animals que a vegades exigeixen un petit retoc, o ni tan sols això”, segons Adam. En aquesta exposició, que es complementa amb un projecte didàctic –està oberta a grups escolars, que són atesos pel mateix artista–, Evelí Adam ha batejat les diferents escultures en funció de les llegendes i personatges mitològics que descriu Joan Amades en el Costumari català: el Basilisc rep el visitant al vestíbul de la Casa de Cultura i inicia un petit itinerari que continua amb el Rei cérvol, a les escales, i després ja omple la sala d’exposicions amb el Gall blanc, la Hidra, el Dimoni, el Lleó alat, Els 3 caps del gos cerber, el geni mitològic Pericó, el Cavall de Troia, el Follet barruguet del Ripollès i la Garrotxa, o el Gos gànguil, que “segons la llegenda, va ser el gos que va buscar arreu homes del país perquè lluitessin per la independència dels Països Catalans”, segons s’explica en un dels petits textos que acompanyen les obres. “No perquè jo digui que una obra té un títol determinat, aquest ha de ser el seu nom definitiu. De fet, quan venen nens i nenes a veure l’exposició, els convido que ells també posin nom a les peces en funció del que els suggereixen”, diu Evelí Adam sobre les seves escultures, tan vives encara que una d’elles fins i tot va plorar: d’un dels seus ulls de fusta va emergir una llàgrima de resina.

Mitologia i natura ja ha visitat, en diferents formats, Campdevànol, Tarragona, Vic, Arles (Vallespir), la Seu d’Urgell i Barcelona. Però Evelí Adam no para: aquest any exposarà en una mostra col·lectiva a Roma, farà una exposició de pintura i escultura al centre europeu de recerca nuclear CERN de Ginebra i també té previstes exposicions al castell del Remei (la Plana d’Urgell) i a la Garriga, on inaugurarà una mostra de pintura i escultura el 8 de març.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

cinema

BCN Film Fest premia ‘El destino de Maya’

barcelona
Cultura

Mor Helen Vendler, crítica de gran influència

TEATRE

El Maldà canta Pau Riba i Malvido interpel·lant els joves

BARCELONA

Mario, Llull i el manuscrit Voynich

Liliana Torres
Directora de cinema

“Les mamíferes no tenim l’instint de ser mares”

Barcelona
Crítica

Les tres vides d’una cantant llegendària

ARTS EN VIU

Una funambulista creuarà la plaça Margarida Xirgu per inaugurar el Circ d’Ara Mateix

BARCELONA

Cines que no són ‘només un cinema’

Barcelona

El cinema comercial no remunta

Barcelona