Música

Crítica

música

Realitat última

Com si d’una analogia de la concepció de J.S. Bach de què l’essència mateixa de la música constitueix, per se, una entitat religiosa, i, d’aquí la seva obsessió per la revisió, “per fer, gradualment, allò molt bo, allò molt millor i allò perfecte” dient-ho amb paraules de J.N. Forkel, la majoria dels grans directors de l’obra del músic d’Eisenach han necessitat revisar la seva lectura i visió d’aquesta catedral de i per a l’esperit que és la Missa en si menor. El director belga Philippe Herreweghe n’ha realitzat fins a tres enregistraments comercials (1988, 1996 i 2012) i, dimecres, el Palau de la Música en va acollir una interpretació basada en aquest darrer. En aquesta lectura, Herreweghe construeix un equip vocal basat en el Memorial al Consell de Leipzig escrit pel mateix Bach, el 1730, on explica com la música sacra concertada ha de dividir els cantors en dues classes: solistes i ripienistes. Aquests solistes, però, intervenen en la interpretació vocal en tot moment i, així, va ser com els solistes de dimecres també formaven part del magnífic, empastat i estratosfèric Collegium Vocale que, amb tota justícia, és l’hereu directe de la tradició interpretativa bachiana amb criteris històrics.

També en aquesta reflexió per a una música eclesiàstica ben nodrida, Bach parlava de comptar amb tres violins primers i una disposició orgànica com la que se’ns va oferir per poder aproximar-nos a l’essència d’una obra on el seu creador s’erigeix com una ment creativa que explora i ens fa adonar com l’essència de la música reflecteix i incorpora la realitat última de Déu i l’univers. Si haguéssim guardat més temps de silenci en finalitzar, ho hauríem captat força millor.

Collegium Vocale Gent & Philippe Herreweghe
Bach: Missa en si menor
12 de juny, Palau de la Música Catalana


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Mario, Llull i el manuscrit Voynich

Liliana Torres
Directora de cinema

“Les mamíferes no tenim l’instint de ser mares”

Barcelona
Crítica

Les tres vides d’una cantant llegendària

ARTS EN VIU

Una funambulista creuarà la plaça Margarida Xirgu per inaugurar el Circ d’Ara Mateix

BARCELONA

Cines que no són ‘només un cinema’

Barcelona

El cinema comercial no remunta

Barcelona

El cinema (d'autor) es fa veure

Barcelona / Los Angeles
Cinema

Belén Rueda i J.A. Bayona animen la recta final del BCN Film Fest

Barcelona
‘thriller’

Un altre líder suec pacifista amb un final tràgic