Cinema

El dolor de l’altra riba

La Mostra de Cine Àrab i Mediterrani parla dels joves desapareguts al mar

“Quan es parla del problema de l’emigració clandestina a Tunísia es parla molt de xifres i s’oblida que les víctimes són éssers humans, que hi ha un drama molt dolorós per a les famílies que perden els seus fills.” La cineasta tunisiana Sarra Abidi va dedicar el seu primer llargmetratge, Benzine, a aquest tema. Estava sorpresa primer pel fet que els mateixos joves que van canviar Tunísia amb la revolta de la Primavera Àrab s’embarquessin a l’aventura perillosa d’emigrar a l’altra riba i, després, de veure “protestes de les mares amb fotos dels seus fills que preguntaven on són”.

Aquesta nit es presenta a la Filmoteca (19 h), amb presència de la directora, en el marc de la XIII Mostra de Cinema Àrab i Mediterrani de Catalunya, que va començar abans-d’ahir i s’acabarà el 17 de novembre. Sarra Abidi va explicar que “volia mostrar aspectes desconeguts de l’emigració clandestina, oferir una visió diferent de la que es veu a les pel·lícules mainstream i els mitjans de comunicació”. Per això, agafa com a protagonistes un pare i una mare del sud de Tunísia que busquen el seu fill desaparegut. El film hauria de ser de visió obligatòria per a tots els responsables europeus de les vergonyoses polítiques d’immigració, que fins i tot dificulten i prohibeixen el rescat de refugiats i immigrants enmig del mar.

Catorze llargmetratges

Benzine és un dels catorze llargmetratges que es poden veure a la Filmoteca de Catalunya dins la Mostra de Cinema Àrab i Mediterrani de Catalunya. Txell Bragulat, la seva directora, recorda que “fa deu anys vam decidir dedicar una secció a un país convidat i vam començar per Síria”. La idea era programar que “una sèrie de pel·lícules interessants per donar a conèixer una realitat desconeguda per al gran públic”. Amb els anys, es van adonar que “tots els països parlaven de problemes i vivències que travessen fronteres, i vam pensar que podria resultar més enriquidor sortir de l’encotillament dels estats i proposar un diàleg de diferents cinematografies”.

Així, aquest any proposen un diàleg sobre “barreres simbòliques o reals” amb títols com Khartum-Fora de joc, film sudanès de Marwa Zein sobre la lluita d’unes jugadores de futbol femení de Khartum que “volen representar el seu país”; For sama, millor documental a Canes, “un testimoni de la vida d’una noia siriana que va viure al setge d’Alep entre el 2011 i el 2016”, i Nafaq (Tornavís), sobre “les dificultats per a un polític de sortir de la presó i tornar a fer vida normal”.

El festival es va inaugurar dijous amb D’alguns esdeveniments sense importància, producció marroquina dirigida per Mostafa Derkaoui del 1974 que mai es va arribar a estrenar perquè va estar perduda durant molts anys i ha estat redescoberta i restaurada per la Filmoteca de Catalunya. S’ha pogut recuperar gràcies a la perseverança de la investigadora Léa Morin i a la Filmoteca de Catalunya, que va descobrir el negatiu del film en els seus arxius, en unes llaunes sense etiquetar, i n’ha fet una acurada restauració.Txell Bragulat destaca que, en les seves 13 edicions, la Mostra de Cinema Àrab i Mediterrani ha portat a Catalunya “més de cent pel·lícules que no haurien arribat aquí i més de 50 realitzadors, realitzadores i professionals del cinema àrab”. “Amb els anys, la mostra s’ha convertit en una plataforma de cinema àrab, sobretot el que no arriba pels canals comercials”, remarca.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Mario, Llull i el manuscrit Voynich

Liliana Torres
Directora de cinema

“Les mamíferes no tenim l’instint de ser mares”

Barcelona
Crítica

Les tres vides d’una cantant llegendària

ARTS EN VIU

Una funambulista creuarà la plaça MargaridaXirgu per inaugurar el Circ d’Ara Mateix

BARCELONA

Cines que no són ‘només un cinema’

Barcelona

El cinema comercial no remunta

Barcelona

El cinema (d'autor) es fa veure

Barcelona / Los Angeles
Cinema

Belén Rueda i J.A. Bayona animen la recta final del BCN Film Fest

Barcelona
‘thriller’

Un altre líder suec pacifista amb un final tràgic