Llibres

L’èxode dels coleòpters

David Nel·lo i Luis Leante guanyen els 28 premis Edebé d’infantil i juvenil

David Nel·lo és flautista, però no dels que sonen un cop per casualitat. Després de proclamar-se guanyador del Sant Jordi fa pocs mesos amb la novel·la Les amistats traïdes, ara ha guanyat per segon cop (l’anterior va ser el 2014) un dels premis més importants de literatura infantil, l’Edebé, amb La crònica de l’Iu Eskar, dotat amb 25.000 euros.

En la categoria de juvenil, dotada amb 30.000 euros, el guanyador va ser el murcià Luis Leante, amb Maneras de vivir, una obra en què el protagonista escriu la (falsa) biografia del líder d’un grup de rock dels anys vuitanta.

Òscar López, que debutava com a jurat del premi, va comentar les tres claus de l’obra de Leante: “La família, la canviant actual; la música, en concret el rock, i el conflicte que tota novel·la ha de tenir.” Leante, també poeta, guionista cinematogràfic i assagista, planteja una estructura amb les entrevistes trenades, que fa el narrador, de quatre personatges relatant la mateixa història. “Quatre veus que m’ha costat molt afinar”, va confessar l’autor. L’obra “és un homenatge a la música rock dels vuitanta i un cant a les segones oportunitats”. “No m’interessen les famílies felices, literàriament, tampoc les desgraciades, només les diferents”, va comentar Leante, que mira d’evita escriure a base de fórmules i “donar lliçons morals”.

Una família d’escarabats

La novel·la de Nel·lo, un autor sempre proper i rialler, és protagonitzada per una família d’escarabats, i narrada per un d’ells. “Viuen molt contents al pis de la senyora Faristol, fins que ella mor i la neboda que hereta el pis vol fumigar. Això els obliga a un èxode”, va explicar l’autor, que afirma que mai ha tingut mascotes i que, sempre ha “estat urbanita”, cosa que li ha complicat “relacionar-se amb els animals”. “A casa vam tenir greus problemes amb els escarabats i, després d’escriure el llibre... ara no seria capaç de matar-ne ni un. És clar que han marxat!”, afegeix rient.

Roberto Santiago, del jurat, va comentar que l’obra de Nel·lo “parla de la mort, de l’amistat, de l’empatia amb els més dèbils i, entre d’altres, dels refugiats, però sense fer-ho explícitament, cosa que cal agrair-li efusivament”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

ARTS EN VIU

El Lliure convoca a un poema escènic a ‘Thauma’ per desbordar la creació

BARCELONA
Cultura

Mor la pianista japonesa Ingrid Fujiko Hemming

música

L’Auditori indaga en la relació de l’ésser humà amb la natura

Barcelona
Cultura

Joan Colomo i la Ludwig Band, al cartell del Festival EnCanta de Roda de Ter

Roda de Ter
música

Festival Eufònic, arts sonores i visuals, oli i clementines

Barcelona
arquitectura

Arriben les (set) Setmanes d’Arquitectura

Barcelona
cinema

Arrenca el Festival Internacional de Cinema Documental, DocsBarcelona

Barcelona

Figa Flawas, The Tyets, Lia Kali, Stay Homas i Chenoa, entre els primers noms de la festa major

TERRASSA
cinema

Retrospectiva d’Agustí de Villaronga a la Filmoteca

Barcelona