cultura

la contra

El Dalí més mediàtic

Una exposició a Caixafòrum Tarragona aplega més de 240 peces entre revistes, diaris, anuncis i tires còmiques dissenyats per l'artista o dedicats a la seva obra

I, si és cert que estimo la publicitat, per mil i una raons, totes respectables, és un fet innegable que la publicitat m'estima amb una passió encara més violenta que la meva pròpia.» Així ho va deixar escrit l'artista Salvador Dalí (Figueres, 1904 – 1989) que al llarg de la seva vida va mantenir una relació intensa amb els mitjans de comunicació. Un festeig que es pot veure en el muntatge Salvador Dalí i les revistes, que fins al 8 d'agost s'exposa a Caixafòrum Tarragona. La mostra inclou més de 240 peces, entre diaris, revistes, intervencions directes de Dalí en paper, algunes de les portades que va dissenyar i en les quals va aparèixer i collages sobre premsa escrita i tires còmiques. L'artista empordanès no es va limitar a escriure articles, sinó que també va crear portades i anuncis i va il·lustrar escrits, seus o d'altres autors. Fins i tot, va editar el seu propi diari, Dali News, per promocionar la seva obra i «on només es parla de Dalí», segons va explicar ahir la comissària, Montse Aguer, directora del Centre d'Estudis Dalinians de la Fundació Gala-Salvador Dalí. «La mostra ens dóna una bona imatge del Dalí personatge i de com evoluciona la seva creació; és una lectura diferent de l'obra de Dalí», va afegir la comissària.

Entre el material exposat, s'hi pot veure, per exemple, una portada de la revista Time, de l'any 1936, amb una fotografia de Man Ray de Dalí, «el primer personatge de l'Estat espanyol que va ser portada d'aquesta publicació», segons Aguer. Entre les portades dissenyades per Dalí, s'hi troba Minotaure, la revista artística i literària representativa del grup surrealista, i, sobretot, les que va realitzar durant la seva etapa americana, entre els anys 1940 i 1948, quan va intensificar la seva relació amb la premsa i va crear portades per a revistes com ara Life, Etcetera, American Fabrics i Vogue. A més d'aquests dissenys exclusius, han estat diverses les publicacions que han reproduït obres seves. Curiosament, la més representada al llarg del temps i en diferents publicacions és l'oli Crist de Sant Joan de la Creu.

La mostra es completa amb els còmics i les caricatures que mostraven el Dalí-personatge, el dels seus inseparables bigotis i ulls; i amb els collages de l'artista fets a partir de planes de diaris.

«Dalí treballa amb i per als mitjans de comunicació», apuntava ahir el director de Caixafòrum, Carles Marquès. I la comissària afegia: «Dalí era un artista que tenia una gran capacitat d'anticipació, que va fer que als anys vint del segle passat veiés com a dos dels grans llenguatges el cinema i, sobretot, els mitjans de comunicació, amb els quals va mantenir una relació de tota la vida.»



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Un renovat Aplec de la Salut reviu la llegenda de la pesta

SABADELL
TEATRE

Chévere incorpora llenguatge per a sords i cecs a ‘Helen Keller: a muller marabilla’

BARCELONA
J.M. Codina Tobias
Novel·lista

“La felicitat fa basarda perquè mena cap a una sensació de buit”

Barcelona
música

Un infart acaba amb Steve Albini, monument del rock alternatiu

girona
Cultura

Mor Jacobo Rauskin, poeta paraguaià d’àmplia trajectòria professional

art

L’art alliberador de Jordi Colomer, al Macba

Barcelona

Minyons de Terrassa mostren el nou local de Cal Reig durant la Fira Modernista

TERRASSA
música

Classe B i Jost Jou guanyen la secció Talent Gironí del festival Strenes

girona

Injecció de 13 milions pels dos nous platós al Parc Audiovisual el 2026

TERRASSA