cultura

Álvaro Cervantes

actor

“L'art és el primer que es vol destruir a la guerra”

El significat d'‘heroi' depèn de qui utilitza la paraula i dels valors que hi ha al darrere

Álvaro Cervantes (Barcelona, 1989) va despuntar als inicis de la seva carrera al cinema amb El juego del ahorcado (2008), pel qual el van nominar al Goya. Després d'uns anys a la televisió, amb papers destacats com el de Carles V a Carlos, Rey Emperador, avui torna a les sales de cinema amb 1898. Los últimos de Filipinas. A més de talent per a la interpretació, l'actor mostra uns coneixements i una cultura que van molt més enllà de recitar diàlegs. I marca distàncies molt clares d'aquest film respecte a l'al·legat patriòtic en què el franquisme va convertir l'episodi dels últims de Filipines.

Què sabia d'aquest episodi històric?
Coneixia l'expressió i em va passar que, dos anys abans de conèixer el projecte, un amic aficionat a la història em va explicar aquesta gesta militar i aquest episodi tan cru de la història d'Espanya. Quan vaig entrar en el projecte de la pel·lícula vaig aprendre moltes més coses i vaig entendre tota la dimensió del que va passar. Igual que va passar amb la sèrie Carlos, Rey Emperador [ell interpreta l'emperador], en què vam poder donar tota la dimensió d'aquest personatge i dels Àustries, podrem donar a conèixer un episodi molt revelador.
Què l'ha sorprès més de la història?
És l'exemple més clar que la realitat supera la ficció. Si l'escrivís un guionista, qualsevol li diria que s'ha passat. És massa extrem. És una barreja entre l'heroïcitat i el desastre, un exemple de com de vegades es fan coses en nom de la pàtria i ets abandonat. Aquests soldats van ser herois, perquè van resistir, van complir amb el que havien de fer, però a la vegada va ser per no res. La pel·lícula mostra que a la guerra sempre perden els mateixos, que són els ciutadans, el poble. En aquest cas són ciutadans que han d'anar a la guerra sense rebre cap formació perquè no han pogut pagar la quota per estalviar-se-la.
Pensa que es poden considerar herois? És un terme difícil de definir...
El meu personatge és fictici, però Martín Cerezo [Luis Tosar], el doctor Vigil [Carlos Hipólito] i el capità Enrique de las Morenas [Eduard Fernández] són personatges reals. El tinent Martín Cerezo ha passat a la història com a heroi segons uns valors militars i patriòtics, perquè va resistir per conservar aquest imperi, o almenys mantenir aquella porció de terra minúscula, aquella església. El meu personatge és heroi sense voler-ho, perquè vol salvar aquella gent tancada a l'església, i se n'adona que és una guerra molt absurda, que el que passa fora està molt desconnectat del que passa a dins. Hi ha aquesta contraposició dels dos herois. Per mi, l'heroi de la pel·lícula és el hj Carlos, el meu personatge, perquè per mi l'heroïcitat ha d'estar en contacte amb la humanitat. Martín Cerezo és un heroi des del punt de vista militar, però és un heroi molt deshumanitzat, perquè el que el mou és un reglament en què al final les persones són el que menys importa. El significat d'heroi depèn de qui utilitzi la paraula i dels valors que hi ha al darrere. Aquests dos punts de vista són l'eix de la pel·lícula.
És fàcil empatitzar amb Carlos perquè representa el poble...
Sí, i a més té una capa més: és artista, la sensibilitat. L'art és el que primer s'intenta destruir en una guerra. És la matèria sensible, el que connecta més amb la humanitat, i a les guerres l'ésser humà es deshumanitza ràpidament. El meu personatge és una mena de metàfora d'aquesta idea, allò sensible és el que es veu més afectat en un clima hostil i d'horror com és una guerra, i més si és una guerra colonialista.
La pel·lícula es pot veure com una metàfora d'Espanya?
Totalment. Aquest estat d'abandonament està a l'ordre del dia. No ha canviat tant la situació en aquest temps. Els soldats estan abandonats a la seva sort pels governants, a la gent que vegi la pel·lícula li semblarà que hi estem molt a prop.
Potser els nord-americans farien un al·legat patriòtic tipus ‘El Álamo', però vosaltres heu fet un film autocrític.
Sí, sens dubte. És una pel·lícula que pretén explicar què va passar allà, sense fer un èmfasi especial a fer un al·legat antibèl·lic, però els mateixos esdeveniments et porten a plantejar-te moltes coses, com ara qüestionar el valor de la pàtria. Quan la pàtria s'oblida de les persones, no té cap tipus de sentit. Les decisions que pren Martín Cerezo en nom de la pàtria acaben perjudicant tothom. Estem davant d'una pel·lícula crítica i dura.
Com va ser treballar amb un repartiment amb noms com Luis Tosar, Eduard Fernández, Karra Elejalde, Javier Gutiérrez...
Va ser un luxe treballar amb els que per a mi són els millors, o si més no amb alguns dels millors actors espanyols. Són els meus referents, els actors que més admiro. Vaig patir una mica la tensió a la primera lectura, però després va ser un màster en generositat. Són tan grans perquè també tenen unes arrels i una humilitat i generositat molt gran.
Quina importància dóna a la bogeria en aquesta història? Hi ha gent que ha perdut el cap?
Totalment. Volíem explicar aquest grau de bogeria, provocat per la paranoia de la guerra, pel fet d'estar tancats, pràcticament sense llum del sol, tenien poc menjar i se'ls va fer malbé, el cansament, la por, van començar a caure malalts... La desnutrició afecta el cervell. Si ho ajuntes tot, allà es va viure un autèntic infern. M'imagino la sortida de l'església, al final, com si fossin fantasmes. M'interessava molt explicar aquest punt de bogeria. La incredulitat quan els deien que la guerra s'havia acabat crec que té molt a veure amb aquesta bogeria. La guerra eren ells mateixos amb els seus fantasmes, tancats dins l'església. A fora ja no n'hi havia.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Novel·la Gràfica

Jaime Martín i les trementinaires del Pirineu

Barcelona
Blaumut
Grup barceloní de pop, acaba de publicar el ‘Capítol 1’ del seu nou disc, ‘Abisme’

“Ara hi ha un consum excessiu de tot, sense gaudir de res”

Barcelona
girona

Torna ‘La consueta de sant Jordi’

girona
MÚSICA

La Franz Schubert Filharmonia presenta la nova temporada

BARCELONA
Crítica

Un guant

guardó

Gemma Lienas rep el Premi Cedro per la defensa dels drets d’autor

madrid
cinema

BCN Film Fest premia ‘El destino de Maya’

barcelona
Cultura

Mor Helen Vendler, crítica de gran influència

TEATRE

El Maldà canta Pau Riba i Malvido interpel·lant els joves

BARCELONA