cultura

La màgia dels nens

El ‘jazzman' Martí Serra abraça el pop d'autor a ‘Cançons mecanoscrites', un disc sorgit d'una forta experiència com a pare que avui presenta a Badalona

“El disc és un homenatge als nens i a la seva màgia, força i capacitat de resiliència”

L'any 2010, Martí Serra era un nom a tenir molt en compte en el jazz a Catalunya. Saxofonista del Giulia Valle Group, havia obtingut esplèndides ressenyes amb el seu segon disc com a líder, Tea time, una celebració de l'experiència col·lectiva en què es pot convertir la improvisació, i tenia encara ben fresc el premi al Músic de l'Any que, uns anys abans, li havia concedit l'Associació de Músics de Jazz i Música Moderna de Catalunya. El naixement, però, del seu primer fill, amb una malformació física, li va canviar la vida i, de retruc, la manera d'encarar-se amb l'art. “Estava amb el saxo al meu local pensant que ja era hora de tornar a fer un disc... i no em sortia res”, recorda. “Un dia, però, assegut al piano, em va sorgir una melodia, després una lletra, la qual cosa no feia des dels temps de l'institut, i, finalment, una cançó.”

Esperonat per Guillem Aguilar, baixista –entre d'altres– de Raúl Rodríguez, Serra va anar convencent-se de la idea de fer un disc tocant el baix en lloc del saxo (“és un instrument que em permet fer un paper molt diferent del que faig habitualment”) i amb un pop d'autor elegant i d'elevat poder emocional en comptes de jazz. “Mai no sabrem quina música hauria fet sense aquella experiència personal. Sí que sé, però, que els moments difícils, quan es converteixen en cançons, esdevenen tota una altra cosa.”

El resultat de tot plegat és un disc que s'anomena Cançons mecanoscrites (Temps Record) i que, més enllà de la seva història personal, es converteix en “un homenatge als nens i a la seva màgia, força i capacitat de resiliència”, així com a parella, família, amics i altres “herois de l'adversitat”. Quan se li demana pel seu màxim referent quant a lletrista, Serra cita sense rumiar-ho el poeta badaloní Joan Argenté (1931-2015), de qui agafa en préstec uns versos per a la primera de les deu cançons del disc. “Escrivia amb un llenguatge directe i planer, però a la vegada estimava i cuidava les paraules...”

Sis anys després de ser pare, Martí Serra estrenarà oficialment aquestes cançons avui al Teatre Principal de Badalona (21 h, 14 euros), acompanyat dels cinc “pintors d'ànimes”, com se'ls anomena en els crèdits, que l'han acompanyat en la travessia: Aleix Tobías (percussions), Mar Serra (piano), Pau Figueres (fent les guitarres que, en el disc, fa David Soler, coresponsable amb Serra de la producció), Josep Traver (guitarra) i, sobretot, Gemma Abrié, encarregada finalment de posar veu a la majoria d'aquestes cançons. “Quan les escrivia vaig tenir sempre al cap una veu femenina. La Gemma va acceptar l'encàrrec i, tot i que no era fàcil, ja que al capdavall es tractava de cantar la història d'algú altre, ha estat extraordinària.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

TRADICIONS

El Ple de l’Ascensió aprova la celebració de La Patum de Berga

BERGA
Llagostera

El Festival Espurnes viu la seva edició de més èxit

Llagostera
CULTURA

Mor Roger Corman, icona del terror i mestre de grans cineastes a Hollywood

Música

‘Zorra’ no convenç i situa Espanya a la cua d’Eurovisión 2024

Malmö (Suècia)
La crònica

Blanes estén una catifa vermella

La crònica

Dia de flexió i de reflexió en el festival Trapezi

música

Grabu: “Faig una música que aquí és poc habitual”

girona
Cinema

‘Mexican Dream’, de Laura Plancarte, corona el palmarès de DocsBarcelona

Barcelona
Arts escèniques

El Festival Z acollirà 16 projectes escènics

Girona