cultura

novel·la

Jocs reunits Llort

Estiguis lluny o a prop, Llort com a escriptor no deixa de ser un enigma. Ho és perquè el producte que factura és literari, sí, però també obertament artesanal, amb plantejament comercial però sense fer cap concessió a allò que el seu últim lector o editor esperaria d'ell. Llort remarca que necessita passar-s'ho bé escrivint. No avorrir-se. No fer trampes al lector ni a ell mateix però sempre atent a buscar nous camins, a arriscar-se, a donar-li voltes al fet de fer-ho ràpidament i bé. L'enigma Llort es mou a més velocitat que els seus lectors. Ell sempre sembla estar en una altra cosa. És com un d'aquells músics –Bowie, Miles Davis, Prince o Beck– que obrien camins i els deixaven per no repetir-se, per fer altres coses. Llort és una de les millors notícies que tenim a la literatura negra en català, per descomptat, però també a la literatura en català. Perquè, a veure si ens entenem, Jordi Nopca no està tan lluny de Llort, ni Llort de Llúcia Ramis o d'Anna Ballbona. I tots són bones notícies per a la literatura escrita –amb actitud, aquí i ara– en català.

En Llort ha encadenat una sèrie de llibres que ningú no s'esperaria, dins del gènere negre. Herències col·laterals, Sota l'asfalt i Si quan et donen per mort un dia tornes. La seva mirada del gènere és costumista, hiperrealista a l'hora de la violència truculenta, de trames consistents protagonitzades per gent un pèl mesquines, un pèl amb mala sort, un pèl desubicats, i la dosi necessària de conya i de no prendre's seriosament ni la teva pròpia novel·la. La broma i la jugada era plantejar una novel·la negra procedimental, amb Mossos i una investigació. Però Llort, afortunadament, sempre és Llort i, tal i com anuncia en el títol, faràs bé de no creure que tot serà com preveus que serà. L'esperit de joc i del seu compromís literari amb ell mateix i els seus lectors fan que busqui portes i finestres on tu només veies parets i clixés.

Continua construint personatges versemblants, continua fent que parlin com han de parlar i continua aconseguint que l'acció t'enganxi fins a l'última pàgina. No n'estiguis tan segur no és ni millor ni pitjor que qualsevol altra novel·la que hagi parit a la seva vida en Llort –sempre parcs d'atraccions on s'amaga ell i el seu jo enigmàtic–. No n'estiguis tan segur és només una altra bona novel·la d'en Lluís Llort que segur que deu estar ja en una altra història, fent de les seves.

No n'estiguis tan segur
Llort
Editorial: Alrevés Barcelona, 2016 Pàgines: 300 Preu: 17 euros


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Cultura

Mor Helen Vendler, crítica de gran influència

TEATRE

El Maldà canta Pau Riba i Malvido interpel·lant els joves

BARCELONA

Mario, Llull i el manuscrit Voynich

Liliana Torres
Directora de cinema

“Les mamíferes no tenim l’instint de ser mares”

Barcelona
Crítica

Les tres vides d’una cantant llegendària

ARTS EN VIU

Una funambulista creuarà la plaça Margarida Xirgu per inaugurar el Circ d’Ara Mateix

BARCELONA

Cines que no són ‘només un cinema’

Barcelona

El cinema comercial no remunta

Barcelona

El cinema (d'autor) es fa veure

Barcelona / Los Angeles