cultura

llibre

Manchester? València!

Luis Costa es proposa fer justícia al ‘bacalao', i no ‘bakalao', amb una ambiciosa història oral

Més enllà de la visió “desdibuixada i deformada” que en van donar els mitjans de comunicació de l'època, el bacalao, que és com es va anomenar el panorama musical i d'oci nocturn a la València d'entre principis dels anys vuitanta i mitjan noranta, va ser un fenomen d'avantguarda. És, aquesta, la tesi amb la qual Luis Costa (Barcelona, 1972), periodista i discjòquei, ha gestat¡Bacalao! Historia oral de la música de baile en Valencia, 1980-1995, una anàlisi minuciosa sense precedents en el seu objecte d'estudi i amb la qual defensa que, tot plegat, va ser alguna cosa més que les festasses d'un munt de joves anant de discoteca en discoteca durant tres dies sense dormir. “Quan a la primavera del 1987 el productor i DJ francès Laurent Garnier va acudir per primer cop al llegendari club The Hacienda de Manchester i es va quedar al·lucinat amb l'excitant selecció del seu DJ resident, Mike Pickering, que punxava una mescla de funk, hip hop, electro i el primer house de Chicago, la revolució de l'escena de ball a Europa ja feia més d'un lustre que estava en marxa a València”, esgrimeix Costa en el pròleg d'un llibre amb el testimoni d'una cinquantena de discjòqueis, músics i empresaris que recorden com les discoteques Barraca, Chocolate i Spook eren veritables temples de la festa i, discjòqueis com Juan Santamaría o Carlos Simó, artífexs d'un canvi de paradigma sonor gràcies al qual la rumba i la música disco eren vençudes per sons, com ara el post-punk, el gòtic i la new wave, impossibles d'escoltar en clubs d'altres latituds.

La València dels anys vuitanta, segons s'apunta en el llibre, no era menys moderna que Madrid i Barcelona, però el bacalao (una paraula que es va començar a utilitzar dins la botiga especialitzada de discos Zic Zac i que servia per ressaltar l'exquisidesa de determinats discos d'importació) es va convertir en un pejoratiu bakalao i tot va començar a canviar. A diferència de la València d'anys anteriors, on Soft Cell feien el seu primer concert a l'Estat i Killing Joke actuaven sense haver estat anunciats, i a altes hores de la matinada, a la discoteca Chocolate, la que es va començar a imposar, sobretot, a partir del 1993 era massificada, descontrolada, amb èxtasi en comptes de mescalina i observada amb objectius com el de Canal Plus i el seu reportatge (“mític”, segons Costa) Hasta que el cuerpo aguante. “El que havia transcendit de tot allò era la imatge esbiaixada i sensacionalista de la Ruta del Bakalao”, escriu Costa. “[En l'escena de ball de València dels vuitanta i primers noranta] Hi havia una història que ningú no ens havia explicat i que havia quedat sepultada sota la runa de la festa, després del col·lapse d'una escena que, antany, havia estat pura avantguarda musical.”

Un llibre, en resum, sorprenent i revelador, d'interès més enllà dels seus aspectes musicals i destinat a fer explotar en mil bocins tot un grapat de tòpics.

¡bacalao!
Luis Costa
Editorial: Contra Pàgines: 368 Preu: 19,90


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Mario, Llull i el manuscrit Voynich

Liliana Torres
Directora de cinema

“Les mamíferes no tenim l’instint de ser mares”

Barcelona
Crítica

Les tres vides d’una cantant llegendària

ARTS EN VIU

Una funambulista creuarà la plaça Margarida Xirgu per inaugurar el Circ d’Ara Mateix

BARCELONA

Cines que no són ‘només un cinema’

Barcelona

El cinema comercial no remunta

Barcelona

El cinema (d'autor) es fa veure

Barcelona / Los Angeles
Cinema

Belén Rueda i J.A. Bayona animen la recta final del BCN Film Fest

Barcelona
‘thriller’

Un altre líder suec pacifista amb un final tràgic