cultura

Agustí Pons. entrevista

“L'objectiu principal no és investigar, sinó construir una vida”

memòria personal
Joseph Conrad
Editorial: L'Avenç
Pàgines: 159
Preu:13 euros
la última posada
Imre Kertész
Editorial: Acantilado
Pàgines: 296
Preu:24 euros
Ara comença tot
Lluís Homar
Editorial: Ara Llibres
Pàgines: 160
Preu:14,90 euros
Hablarán de nosotras
Sandra Barneda Guerrero
Editorial: Aguilar
Pàgines: 568
Preu:18,90 euros
de moment, tot va bé
Andreu Martín
Editorial: La Magrana
Pàgines: 368
Preu:17,99 euros
un cardenal es confessa
Lluís Martínez Sistach
Editorial: Proa
Pàgines: 288
Preu:19 euros

Segurament és un dels biògrafs amb més experiència del país. Agustí Pons (Barcelona, 1947), periodista i escriptor, ha escrit sobre les vides de Joan Triadú, Pere Calders, Maria Aurèlia Capmany, Nèstor Luján, Raimon Noguera i Salvador Espriu, que aviat és dit. A banda, ha desenvolupat una extensa obra tant de poesia com memorialística, amb títols com Temps indòcils (2009) o Barbara (2015).

Com ha acabat escrivint tantes biografies?

Ho he buscat. El 1991 vaig guanyar el premi Joan Fuster d'Assaig amb el volum de retrats literaris, Deu daus, que també va rebre el Premi Nacional d'Assaig. Abans ja havia publicat a l'Avui una sèrie de retrats literaris, Retrats contemporanis, que va guanyar el premi Ciutat de Barcelona. Aleshores em vaig plantejar que si em limitada a fer retrats literaris sempre estaria a l'ombra dels Homenots de Pla. Per això em vaig plantejar escriure biografies, més científiques i complicades de fer. D'altra banda, sóc partidari de l'individualisme, mai no he estat de l'esquerra socialista, i encara menys del PSUC. De jove em vaig fer de la CNT i després m'he mogut en el camp del catalanisme liberal. Per a mi, doncs, més que les estructures i les superestructures, l'aventura individual, humana, sempre ha tingut un gran protagonisme. Per això em vaig decidir a escriure biografies.

Com va atacar la primera biografia que va fer, la de Joan Triadú?

Va ser un encàrrec de l'entorn de Triadú i l'experiència va anar tan bé que em vaig proposar fer la de Pere Calders, un personatge que coneixia personalment; després va venir la de Maria Aurèlia Capmany, seguida de la de Nèstor Luján, Raimon Noguera i finalment la de Salvador Espriu. Totes són biografies que m'he buscat perquè, en definitiva, són persones d'una o dues generacions anteriors a la meva, als qui els dec moltes coses i em sentia en deute amb elles.

Què és el més difícil a l'hora d'explicar la vida d'un personatge?

Trobar un fil conductor. Sóc un periodista, no un erudit, tot i que he llegit bastant. Un dels meus mestres és Stefan Zweig: ell troba un fil conductor que al lector li sembla versemblant i amb sentit. No podem dir que sigui un fil conductor real perquè, per més que et vulguis aproximar al personatge, una biografia sempre és una aproximació, la vida de les persones és massa complexa. Jo reivindico la feina dels bons biògrafs, que han de saber història, literatura, sociologia, psicologia, sense oblidar les tècniques narratives, i sobretot tenir una visió del món que determina la tria dels biografiats.

Quin model ha seguit, un de més científic o més aviat literari?

Un dels problemes que existeixen en el camp de la biografia és que no hi ha models. De manera que, n'estic segur, per les crítiques que he tingut, sobretot dels estaments acadèmics, que no se sap ben bé de què parlem quan parlem de biografies. Caldria saber en què consisteix una biografia per després, si volem, donar-li la volta. Des de la universitat es pensa que la biografia és investigació, quan no és exactament així. La biografia és posar a l'abast del lector la vida i l'obra d'un personatge, i per això de vegades necessites investigar, i d'altres ja està feta. La investigació no és l'objectiu principal, sinó construir una vida.

No ha hagut d'investigar, doncs?

En la que vaig fer de Néstor Luján vaig haver d'investigar molt perquè molts dels seus articles no estaven publicats. En la biografia poso en relleu el que estava escrivint, una situació contrària a quan vaig fer la biografia de Salvador Espriu, que tenia deu volums de l'edició crítica de l'obra completa i centenars de monogràfics. Per tant, aquí, més que descobrir una cosa nova, la feina era sintetitzar totes les aportacions i posar-les a l'abast del lector. En canvi va ser criticada per no aportar cap novetat. Si ens posem a escriure una biografia cal tenir ben clar a qui ens devem: a la família, a l'acadèmia perquè ens tracti bé o al lector? Crec que al lector, per tant, hi hem de posar totes aquelles coses que ajudin a entendre bé la vida del biografiat.

Suposo que hi ha un exercici de censura i autocensura també.

Aquest és el problema que m'he trobat. M'hauria agradat, per exemple, que des dels sectors acadèmics m'haguessin ajudat a saber quins són els límits. La meva conclusió és que he de posar totes les dades que siguin substantives per entendre millor el personatge. Però quines són? D'altra banda, un biògraf, en un país petit, ha de procurar que quan fa una biografia en pugui fer una altra... cal anar amb compte, és clar. Es poden dir totes les coses, encara que el lector no ho capti a la primera. La prova és que he tingut problemes amb més d'una biografia.

És un gènere arriscat, doncs?

Totalment. A més, el biògraf ho ha de fer tot, buscar espònsors, editorial, resoldre els tràmits legals: és una feina dura i gens rendible. El país ha de ser conscient que escriure una biografia és una cosa cara, si es volen fer coses de primera divisió, com les biografies de Paul Preston.

Tema fonts: quina és la més important?

En un moment donat es va posar molt de moda la història oral, però si no saps què vols dels testimonis et poden fer perdre temps. No per culpa d'ells, però és curiós com tots tenim una memòria selectiva. M'ha passat sovint que després de publicar una biografia m'ha vingut gent dient-me, “això no va anar exactament així”, però en realitat hi ha testimonis que ho corroboren, el que passa és que canvien d'opinió i ni se'n recorden. Sempre hi ha aspectes que es poden matisar, però en una biografia no es pot posar absolutament tot, sinó oferir una informació coherent de la vida i l'obra del personatge.

Escriurà més biografies?

La meva idea no és fer més biografia. Al setembre trauré un llibre sobre la trobada de Lenin, Joyce i el Tristan Tzara a Zuric el 1917. Fins ara hi havia monografies acadèmiques i jo el que he agafat és la vida quotidiana d'aquesta gent, què feien, etcètera, i quan aquests tres personatges tomben tota l'Europa intel·lectual d'abans.

les novetats en biografies i memòries



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Mario, Llull i el manuscrit Voynich

Liliana Torres
Directora de cinema

“Les mamíferes no tenim l’instint de ser mares”

Barcelona
Crítica

Les tres vides d’una cantant llegendària

ARTS EN VIU

Una funambulista creuarà la plaça MargaridaXirgu per inaugurar el Circ d’Ara Mateix

BARCELONA

Cines que no són ‘només un cinema’

Barcelona

El cinema comercial no remunta

Barcelona

El cinema (d'autor) es fa veure

Barcelona / Los Angeles
Cinema

Belén Rueda i J.A. Bayona animen la recta final del BCN Film Fest

Barcelona
‘thriller’

Un altre líder suec pacifista amb un final tràgic