cultura

Estripar l'estereotip

La Sala Beckett convida a un cicle de reflexió i ficció en el qual es denuncia l'ús de patrons conservadors en les sèries i la dramatúrgia contemporània

La Sala Beckett promou una nova mirada sobre els cànons de l'home i la dona a l'escena

Laia Grau, comissària de La revolució dels gèneres, afirma que avui moltes sèries de televisió i massa obres de teatre perpetuen els rols clàssics de la sexualitat masculina i la femenina. El repte d'aquest programa, que intercala conferències, tallers i espectacles (del 16 de març al 30 d'abril) a la Sala Beckett, és donar elements perquè el ciutadà percebi aquests mecanismes dins de la cultura i també perquè els mateixos creadors en prenguin consciència i evitin caure en el parany d'home actiu i dona que espera. La invitació d'espectacles que donen veu als transgèneres (“els que viatgen a l'altre sexe però no s'operen”) i transsexuals (“els que viatgen i s'operen”) trenca el codi social històric imperant.

Núria Varela, una de les ideòlogues de la llei de la violència domèstica que va signar el govern de Zapatero el 2004 per mirar d'erradicar la violència de gènere, obrirà el cicle dijous vinent. Irati Jiménez, periodista basca que ha investigat les sèries des dels anys seixanta fins a l'actualitat, constatarà que no han variat els rols dels sexes, tot i aquests cinquanta anys de diferència. A CSI, per exemple, comenta Grau, tot i que sempre hi ha guionistes diferents “sempre hi ha una tensió sexual que mai es resol”.

És a partir de la tercera setmana que es plantejarà com canviar aquesta visió vella a partir de les experiències dels transgèneres. Miquel Missé explicarà com a sociòleg i també des de la seva experiència personal com es construeix una identitat masculina: el seu repte és sentir-se còmode com a home amb una actitud que es distancia dels paràmetres que habitualment rebutgen els transgèneres, per exemple. També l'homosexualitat és un camp en el qual es trenca amb les jerarquies home-dona i que, comenta la comissària, “ens pot fer més lliures”. El musical Limbo (que ja fa dues temporades que triomfa al TGB) està inspirat en el testimoni de Missé. Ara es podrà veure del 30 de març al 9 d'abril. També és reveladora Crotch (estrenada a Fira Tàrrega), en què es trenca la dicotomia home-dona que interpreta un equip en el qual hi ha professionals i testimonis: del 23 al 26 de març.

La Sala Beckett estrena Eva i Adela als afores, de Mercè Sàrrias, amb la direcció de Toni Casares i que interpreten Rosa Renom i Sílvia Bel (del 22 de març al 30 d'abril). Es tracta d'un encàrrec que construeix dos personatges femenins allunyats dels estereotips: elles es pregunten, desacomplexades i lliures, si els queden motius per intervenir en la vida comuna.

El cicle determina quins són els estereotips en la ficció per promoure un debat que evidenciï els esquemes i models culturals d'un món eminentment masculí i patriarcal. Per Laia Grau, és difícil de percebre-ho en el món simbòlic de la cultura, però, “un cop ho experimentes, ja mai més podràs deixar-ho”. El cicle s'allunya de l'amargor, de la queixa, i proposa una lectura en positiu, que ofereixi propostes per normalitzar una mirada que trenqui els estigmes culturals.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia