Cultura

música

novetat discogràfica

Música Antiga treu a la llum Balius, “el Haydn català”

La formació gironina ha publicat un CD doble amb dues obres del mestre de capella, ‘Oratorio a Santo Tomás de Aquino' i ‘Goigs a Sant Narcís'

L'any vinent recuperarà un altre oratori de Balius

“La música de Balius és una bona prova que Girona no era una ciutat decadent en el segle XVIII, al contrari del que diuen alguns historiadors”, afirma Jaume Pinyol, coordinador de Música Antiga de Girona , que ahir va presentar el setè disc editat per la formació, un CD doble –un format necessari per encabir gairebé 99 minuts de música– que inclou dues de les obres compostes per Jaume Balius (Barcelona, 1750-Còrdova, 1820) durant la seva etapa com a mestre de capella de la catedral de Girona, del 1781 al 1785. El disc, enregistrat en directe el 8 d'octubre passat durant un concert a l'Auditori de Girona dirigit per Josep Vila i Casañas, antic director de l'Orfeó Català, té com a peça principal Oratorio a Santo Tomás de Aquino. El tabernáculo y el sacrificio (1783) i es complementa amb una obra més breu, Goigs a Sant Narcís. “Balius és un músic excel·lent, podríem dir que és el Haydn català”, afirma Albert Bosch, que a més d'haver transcrit els Goigs a Sant Narcís, toca el violí en aquesta gravació, entre un total de tretze instrumentistes i nou cantants, i també ha dibuixat la recreació del convent gironí dels Dominics tal com era el segle XVIII, abans de convertir-se en caserna militar i, actualment, en la Facultat de Lletres de la UdG. De fet, l'Oratorio a Santo Tomás de Aquino, encarregat pels dominics gironins –en aquell moment, uns quaranta frares, ara només dos, com va recordar Pinyol– per celebrar la festa d'aquest filòsof i teòleg dominic del segle XIII, es va estrenar a l'església del convent, actualment aula magna de la universitat.

En el text escrit per Pinyol per al llibret del CD, traduït al castellà i a l'anglès, es remarca que “el classicisme musical de l'escola vienesa està molt present en aquest oratori, ja que l'estil musical de Balius és el més proper a Haydn que trobem a Girona”. Pinyol també assenyala que el text de l'oratori –basat en l'episodi bíblic en què Déu elimina els opositors de Moisès durant l'èxode, igual que l'Església ha pogut derrotar els seus adversaris gràcies als textos del savi d'Aquino– és desconegut, “però alguns indicis fan pensar en el dominic gironí Benet Llobressols [nascut a Amer], antic llegat pontifici a Tonquín [Vietnam] i especialista en el Pentateuc, com a possible autor”.

Sobre els Goigs a Sant Narcís, Pinyol escriu: “Són els primers del segle XVIII escrits en català, d'entre els conservats a l'arxiu capitular. Utilitzen el mateix text dels de 1689 però amb una melodia diferent. La seva singularitat rau en el fet que, entre 1660 i 1760 aproximadament, els goigs en català a Girona van viure un eclipsi, suplantats pels villancets de tradició castellana”. En els goigs es recorda el pas de Sant Narcís per “Agusta en Alemanya”, o sigui, Augsburg, de la qual és patrona Santa Afra, que va ser convertida al cristianisme per Sant Narcís.

El regidor de Cultura de Girona, Carles Ribas, va agrair a l'Arxiu Capitular de Girona que tingui oberta les seves portes per recuperar aquest patrimoni musical, gràcies a la iniciativa de Música Antiga de Girona, que l'any vinent té previst enregistrar un altre oratori de Balius, abans de continuar la seva recerca cronològica dels mestres de capella gironins amb Arquimbau. El disc es pot adquirir en diverses llibreries i botigues de discos de Girona, però no ha estat acceptat a la botiga de la catedral de Girona, segons va subratllar Pinyol.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Carlos Raluy, del Circ Raluy, hereta el London Bar del Raval de Barcelona

La nova propietat vol convertir l’espai en un punt de trobada i escenari d’espectacles de varietats

barcelona
 
Crònica
música

Battiato gravita en el seu centre

Peralada
 
Jaume Collboni
Segon tinent d'alcalde d'Empresa, Cultura i Innovacio de l'Ajuntament de Barcelona

“La cultura popular ens fa imbatibles”

barcelona
 

Ligia Unanue busca bellesa i harmonia en la geometria

girona
 

Els nuvis de la Festa dels Elois eviten la missa

berga
 
Crònica
música

Potència seductora

Calella de P
 

La mostra de la tradició i la proximitat

reus
 
Patrimoni
150 anys del naixement de Josep Puig i Cadafalch

De ruïnes, a museu

L’Escala
 

L’Altacústic clou la 4a edició amb èxit de públic

ALTAFULLA