cultura

Literatura

Un germà bessó literari

Benjamin Black presenta ‘Fins i tot els morts', de la sèrie del forense Quirke

“La novel·la policíaca és entreteniment; per ben escrita que estigui, no és art”, opina Black

Benjamin Black és el pseudònim amb què l'irlandès John Banville (Wexford, 1945) signa les novel·les policíaques. L'última és Fins i tot els morts (Bromera, en traducció d'Eduard Castanyo), que en castellà es titula Las sombras de Quirke (Alfaguara, en traducció de Núria Barrios).

Aquest autor ambidextre que voldria haver tingut un germà bessó juga a la doble personalitat des del 2004 quan, “després de llegir Simenon”, va decidir escriure novel·la policíaca. Aleshores ja duia una carrera literària reconeguda per la crítica.

Ha visitat Catalunya per protagonitzar una xerrada amb l'autor francès Pierre Lemaitre dins del programa de Kosmopolis al CCCB, per presentar la novetat i per rebre un premi honorífic, avui, a l'Espluga de Francolí, dins del festival El Vi Fa Sang.

Banville, valorat com un mestre de la prosa anglesa, ha rebut prop d'una vintena de premis, com ara el Man Booker, per El mar; el 2011, el Frank Kafka, considerat avantsala dels Nobel, i el Príncep d'Astúries del 2014.

Fins i tot els morts és la setena obra protagonitzada pel forense Quirke, com les altres, ambientada al Dublín dels anys cinquanta del segle XX. “El primer cop que vaig venir a Barcelona va ser el 1964; ha canviat molt. Ja fa alguns anys que aquesta ciutat té el poder de transformar-me en Benjamin Black, perquè ell té més èxit aquí que el pobre del Banville....”, va comentar l'autor.

En les obres de Quirke, Banville carrega contra el poder pervers de l'Església catòlica, “tot i que ja no és el que era”, afirma. També és molt crític amb el masclisme i no li agrada la ciència-ficció perquè “el món ja és prou estrany per viatjar a altres mons”.

Va ser una mica reticent a opinar dels temes que li van requerir, com ara les semblances entre Irlanda i Catalunya. Després d'ironitzar –“Dublín té un clima fantàstic, una gastronomia i uns vins meravellosos, com Barcelona”–, va admetre, seriós: “No sé res de política, però el meu país ha estat 35 anys en guerra i ha acumulat milers de morts; és millor no separar el que està unit.”

I no va estalviar crítiques al gènere: “La novel·la policíaca és entreteniment; per ben escrita que estigui, no és art, i això que algunes s'hi acosten. El fet que hagi d'haver un crim, que calgui seguir uns patrons, impedeix la llibertat de creació que l'art exigeix.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Mario, Llull i el manuscrit Voynich

Liliana Torres
Directora de cinema

“Les mamíferes no tenim l’instint de ser mares”

Barcelona
Crítica

Les tres vides d’una cantant llegendària

ARTS EN VIU

Una funambulista creuarà la plaça Margarida Xirgu per inaugurar el Circ d’Ara Mateix

BARCELONA

Cines que no són ‘només un cinema’

Barcelona

El cinema comercial no remunta

Barcelona

El cinema (d'autor) es fa veure

Barcelona / Los Angeles
Cinema

Belén Rueda i J.A. Bayona animen la recta final del BCN Film Fest

Barcelona
‘thriller’

Un altre líder suec pacifista amb un final tràgic