cultura

Els heterodoxos del noucentisme

La segona jornada del simposi descobreix l'obra de l'arquitecte Balcells Buïgas i els debats per l'hegemonia

El poeta Miquel Poal Aregall, definitivament decantat cap al populisme, declara el 1933 que durant la joventut havia patit “un empatx de noucentisme”. Semblantment, ja a la postguerra, l'arquitecte Eduard M. Balcells Buïgas canviava de vorera per esquivar algun dels edificis que havia projectat als anys vint, horroritzat d'un classicisme que considerava adulterat. Què té el noucentisme, que acaba en aquests dràstics actes de contrició? És una qüestió que va continuar flotant ahir en la segona jornada del Simposi sobre el centisme que se celebra a Girona i que en determinats moments va generar unes tensions que es van haver de resoldre amb un “dinar d'armistici”, com el que va proposar la colla de Francesc Trabal per aplacar la guerra oberta amb els seus antecessors per l'hegemonia cultural de Sabadell. L'investigador Marc Comadran va servir-se d'aquestes disputes en una de les “segones ciutats” més notables del període per remarcar la voluntat d'internacionalització de la cultura catalana i de superació del “localisme dels solitaris” a través de les traduccions.

Per a l'arquitecte Balcells Buïgas, format en el modernisme, en canvi, el gran punt d'inflexió va ser, com va subratllar Txema Romero, la descoberta i assimilació del secessionisme centreeuropeu, l'altre gran referent d'aquest noucentisme profundament germanitzat que ha posat en relleu el present simposi. De fet, cap obra d'aquest arquitecte que va treballar sobretot a Cerdanyola i Sabadell no va despertar tant d'interès com el Panteó Carol (1918), per al qual Balcells va concebre unes figures d'atlants tan tectòniques, que fins fa poc eren atribuïdes a l'escultor berlinès Franz Metzner en persona.

La darrera ensenyança que haurà deixat aquesta trobada d'experts que acaba avui amb una visita al Museu Aragay de Breda és l'interès creixent per uns quants heterodoxos encara mal coneguts que hi han anat apareixent d'esquitllentes: el pintor de Costa Rica Manuel Cano, l'escultor Ismael Smith i l'il·lustrador canari Néstor de la Torre.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Mario, Llull i el manuscrit Voynich

Liliana Torres
Directora de cinema

“Les mamíferes no tenim l’instint de ser mares”

Barcelona
Crítica

Les tres vides d’una cantant llegendària

ARTS EN VIU

Una funambulista creuarà la plaça MargaridaXirgu per inaugurar el Circ d’Ara Mateix

BARCELONA

Cines que no són ‘només un cinema’

Barcelona

El cinema comercial no remunta

Barcelona

El cinema (d'autor) es fa veure

Barcelona / Los Angeles
Cinema

Belén Rueda i J.A. Bayona animen la recta final del BCN Film Fest

Barcelona
‘thriller’

Un altre líder suec pacifista amb un final tràgic