cultura

Teatre

Brossa, des del retrovisor

‘Diumenge' parla d'una burgesia que usa l'art per fugir de Franco als seixanta

Hermann Bonnín recupera un text de la poesia escènica de Joan Brossa escrit el 1964

Hermann Bonnín s'ha convertit en l'ambaixador de la poesia escènica de Joan Brossa en aquest segle XXI. Tot i que es prepara un Epicentre al TNC sobre aquest autor (aprofitant una macroexposició al Macba per al curs vinent), serà La Seca la que recuperarà una peça autènticament de Brossa, amb la música de Mestres Quadreny ambientant aquesta ensopida tarda de diumenge dels anys seixanta en un menjador d'una parella burgesa que només la motiva trobar-se amb el seu amic i escapar-se del gris franquisme a partir d'imatges surrealistes de l'art. Bonnín proposa mirar Brossa des del retrovisor a Diumenge, a partir del 19 d'abril.

Brossa va desconstruir l'estructura de sainet per muntar un nou dispositiu des del qual poder expressar un nou joc amb la paraula. Hi ha un cert desencant de diumenge mandrós, però hi salten les espurnes amb mirades surrealistes, “com si fos un quadre de Magritte”. En les escletxes del llarg franquisme apareixia la resistència de la cultura. L'obra està ambientada en l'any que Brossa la va escriure, el 1964.

A l'autor, segons exposa el director, el preocupava poc que no es representés la seva poesia escènica. Li importava que quedés impresa, això sí. Brossa es desentén de la trama, l'acció que tant domina en les obres representades a la Barcelona d'ahir i d'avui, i es decanta per una situació quotidiana des d'on desmembra la seva poètica oral. De fet, no li importa gaire el trànsit psicològic dels actors, “només cal dir bé i fer bé les pauses”. Bonnín (que té Martina Tresserra com a ajudant de direcció) està molt satisfet del repartiment que ha ajuntat per a aquesta producció: Àngels Bassas, Àlex Casanovas i Abel Folk.

Hermann Bonnín reivindica al cent per cent Brossa, un autor que coneixia, tot i que, en canvi, preferia relacionar-se amb les classes més populars. Li sap molt greu que només el coneguin els intel·lectuals. També lamenta que el TNC o el Lliure no hagin assumit un muntatge de Brossa. Està convençut que si hagués nascut en un altre país seria un autor molt més vigent arreu. Divendres va fer 20 anys que Joan Brossa destapava una placa al davant de l'Espai Brossa per inaugurar-lo. Ara, aquell equip liderat per Bonnín i el mag Hausson defensa les arts parateatrals i el teatre de major risc poètic i literari des de La Seca.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Novel·la Gràfica

Jaime Martín i les trementinaires del Pirineu

Barcelona
Blaumut
Grup barceloní de pop, acaba de publicar el ‘Capítol 1’ del seu nou disc, ‘Abisme’

“Ara hi ha un consum excessiu de tot, sense gaudir de res”

Barcelona
girona

Torna ‘La consueta de sant Jordi’

girona
MÚSICA

La Franz Schubert Filharmonia presenta la nova temporada

BARCELONA
Crítica

Un guant

guardó

Gemma Lienas rep el Premi Cedro per la defensa dels drets d’autor

madrid
cinema

BCN Film Fest premia ‘El destino de Maya’

barcelona
Cultura

Mor Helen Vendler, crítica de gran influència

TEATRE

El Maldà canta Pau Riba i Malvido interpel·lant els joves

BARCELONA