cultura

Àlex Nogueras

President d'Art Barcelona

“Un galerista no és un botiguer”

No volem una fira a Barcelona: no és la fórmula que funcionarà en el futur
El nostre drama és que tots els artistes estan fotent el camp. Cal protegir-los
Al col·leccionista local li surt més a compte comprar en una galeria de fora de Barcelona

Àlex Nogueras (Barcelona, 1973) és el nou president de l'associació de galeries d'art contemporani Art Barcelona, que els últims quatre anys ha liderat Joan Anton Maragall. Nogueras, codirector de la galeria Nogueras Blanchard (amb seu a l'Hospitalet de Llobregat i a Madrid), parla en aquesta entrevista d'alguns dels punts més calents del seu sector.

Segueixen en crisi les galeries d'art de Barcelona?
Sí, i estem treballant per sortir-ne. El que jo posaria en dubte és que la davallada i l'estancament del nostre sector sigui causat exclusivament per la crisi econòmica. Hi ha hagut una pèrdua d'interès per part del públic.
La crisi ha accentuat problemes que venien de lluny. Quins?
Tradicionalment, i sobretot a Barcelona, les galeries han jugat un rol molt important amb el públic. Quan no hi havia museus, l'únic lloc on es podia veure art contemporani era a les galeries. A partir dels anys noranta s'obren una sèrie d'institucions i les galeries perden presència. Aquest terreny és el que ens està costant molt de recuperar. També ens ha fet mal alguna partida que hem perdut contra la capital. Em refereixo a la fira d'art. Però això va passar fa temps i ara hem de canviar de mentalitat.
Què ha passat amb el col·leccionisme local? Sembla que hagi desaparegut...
Hem de pensar que som a la perifèria de la perifèria en el món de l'art. Als col·leccionistes locals moltes vegades els surt més a compte comprar obra d'un mateix artista en una galeria de fora de Barcelona. I per múltiples raons. Per exemple, les socials: compren la peça a Londres, els conviden a la inauguració i resulta que en el sopar es troben asseguts al costat de celebrities. De Hugh Grant o de Lady Gaga! Això els passa, sí. I aquí és inimaginable, no tenim un star system que interactuï amb les galeries. També pesa el factor econòmic, és clar: a l'estranger paguen un 10% d'IVA i aquí paguem un 21%.
Li falta glamur al sector de l'art català?
Ens falta glamur en general, no només en l'art. En el món del cinema diria que passa el mateix, no?
Un galerista em va comentar que quan rep col·leccionistes estrangers li fa una mica de vergonya recomanar-los l'oferta expositiva de la ciutat.
Això és un problema de la globalització, que sempre estem buscant els mateixos noms i les mateixes exposicions. Ara és molt fàcil dir que te'n vas a Nova York a veure una retrospectiva increïble de la Lygia Clark, però, escolta'm, ¿vas veure l'exposició de la Lygia Clark el 1997 a la Fundació Tàpies, que era la primera que feia? Clar, ara que és arxiconeguda, que tothom parla d'ella i dels milions que treu en una subhasta, la Lygia Clark és el màxim. Però el mèrit va ser exposar-la quan ningú sabia qui era.
Entenc que no està d'acord amb el comentari que em va fer aquest galerista...
Insisteixo: és molt fàcil dir que les coses no són bones quan no són conegudes i no has tingut ni interès per veure-les. I no, no hi estic d'acord. A Barcelona es fan molt bones exposicions.
Recapitulem. Què pensen fer per seduir el col·leccionisme local?
El gran projecte d'Art Barcelona és la Gallery Weekend, amb el qual posem en valor l'espai de les galeries, és a dir, és un model totalment allunyat del que és una fira d'art. L'any passat, en la segona edició, vam rebre 50.000 visites. Molta gent ens preguntava: “Ostres, és gratis?” Hi ha un gran desconeixement de la feina que fem. Moltes vegades nosaltres donem la primera oportunitat, sense cobrar entrada, de veure obres que després la gent sí que ha de pagar per veure en un museu. Les galeries, parlo de les d'aquí, són un gran lloc per descobrir nous artistes i per defugir els grans noms que són com marques.
Malgrat el fort xàfec que ha caigut els últims anys, no hi ha hagut un tancament massiu de galeries, que era el que molts temien...
Som un sector molt vocacional i, la majoria, entre els quals m'incloc, no tenim cap pla B per guanyar-nos la vida.
Un altre presagi que, com a mínim de moment, no s'està complint: que la galeria com a espai físic desapareixerà.
Jo reivindico la idea romàntica de l'experiència personal davant d'una obra d'art. No és el mateix veure una obra d'art en una foto que veure-la en viu.
El que sí que ha passat és que l'històric Consell de Cent s'ha buidat. La gent s'està acostumant a la nova diversificació de pols galerístics lluny del centre?
Al visitant li hem d'exigir una mica d'esforç. Quan anem a París, a Londres o a Nova York creuem tota la ciutat per anar a veure una galeria que ha obert a l'altra punta i no se'ns fa pas cap muntanya. En canvi, aquí sembla que sigui una tragèdia. Som molt còmodes a Barcelona. Com ha passat en totes les ciutats del món, el centre de Barcelona s'ha anat quedant sense galeries, perquè no podem assumir els preus dels lloguers. No té cap sentit tenir una galeria al passeig de Gràcia pagant un lloguer de Cartier, perquè no facturem el mateix.
Vostè té galeria a Barcelona i a Madrid. Està millor el sector allà?
El col·leccionista està més animat a Madrid, sí. Hi ha un component social a Madrid que no hi és tant a Barcelona, i que fa que hi hagi certa competència entre col·leccionistes. Obren molt les cases, els agrada ensenyar el que tenen... Allà, a més, hi ha un fenomen molt potent d'immigració llatinoamericana amb un alt poder adquisitiu que està continuant la col·lecció que havia començat al seu país d'origen.
Per què la seva associació s'oposa tan radicalment a la idea de fer una fira d'art a Barcelona?
Perquè creiem que ens falta la base principal per fer-la: el col·leccionisme local. Vam tenir una oportunitat als anys vuitanta de fer Arco a Barcelona, no va sortir bé, i ara Arco a Madrid és una galàxia tan forta que la batalla està perduda. Però, sobretot, el que pensem és que una fira no és bona per a l'experiència de l'art. És una fórmula que va funcionar molt bé a partir dels anys vuitanta i durant els noranta, però... és la fórmula que funcionarà en el futur? Jo crec que no. Per què ens hem de basar en el comerç per incentivar l'art? I si en lloc d'això potenciem els museus i els petits centres, com Can Felipa, Sant Andreu, la Sala d'Art Jove..., que són els veritables gèrmens de l'art que s'està produint aquí? Això és el que realment hem de protegir. Perquè el nostre gran drama és que tots els artistes estan fotent el camp.
Vostè viu del comerç de l'art...
Per mi, un galerista no és un botiguer. El comerç ha fet molt mal. Hi ha una gran ferida oberta que encara no s'ha curat per culpa de la tremenda especulació dels anys vuitanta. Molta gent va comprar art pensant que feia una petita inversió, se la van jugar i els va petar a les mans. El col·leccionista, a part de comprar l'obra que li agrada, ha de tenir un cert esperit de mecenes: ha de veure que si es gasta 3.000 euros en un artista jove i en un galeria jove està protegint l'artista i el galerista. Aquesta és la via bona.
Quina relació hi ha entre Art Barcelona i el gremi?
Tot i que sembla que ens dediquem al mateix, som coses diferents, amb algunes notables excepcions. És una altra visió de tot. La relació no és ni bona ni dolenta. Simplement no n'hi ha.
El desespera la indefinició del centre d'art de Barcelona?
En el seu moment vaig defensar, i avui ho seguiria defensant, el projecte de Moritz Küng per al canòdrom. Era l'esperit del lloc, únic. Hauria posat Barcelona al mapa només per la iconografia de l'edifici. Vam tenir una oportunitat i la vam perdre. El que s'ha acabat fent és un projecte molt dels anys vuitanta. I fa anys que seguim conversant sobre el tema...


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

TEATRE

Chévere incorpora llenguatge per a sords i cecs a ‘Helen Keller: a muller marabilla’

BARCELONA
J.M. Codina Tobias
Novel·lista

“La felicitat fa basarda perquè mena cap a una sensació de buit”

Barcelona
música

Un infart acaba amb Steve Albini, monument del rock alternatiu

girona
Cultura

Mor Jacobo Rauskin, poeta paraguaià d’àmplia trajectòria professional

art

L’art alliberador de Jordi Colomer, al Macba

Barcelona

Minyons de Terrassa mostren el nou local de Cal Reig durant la Fira Modernista

TERRASSA
música

Classe B i Jost Jou guanyen la secció Talent Gironí del festival Strenes

girona

Injecció de 13 milions pels dos nous platós al Parc Audiovisual el 2026

TERRASSA
Cultura

Nik West, Paquito D’Rivera i Vincen Garcia, caps de cartell la Mostra de Jazz de Tortosa

Tortosa