Art

LA MIRADA ATENTA

Els públics de l'art i el ‘no-públic'

Sovint es parla del públic de l'art d'una manera massa genèrica. Descartem d'entrada confondre'l amb el conjunt de la població. A continuació és millor parlar en plural –els públics de l'art– que en singular. També cal tenir en compte que no es tracta de conjunts homogenis sinó segmentats i diferenciats, i que, per exemple, tots els entesos en art són públic però no tot el públic és entès, o que, si parlem del mercat, el sector de públic que realment compta són els clients, els compradors. Si ens referim a les persones que de tant en tant (almenys un cop l'any, que no és gaire) visiten museus, exposicions i monuments, les estadístiques actuals indiquen que, en el nostre entorn cultural, aproximadament són un 50% de la població adulta. Per tant, grosso modo, la meitat de la població no participa mai o quasi mai en aquest tipus de pràctiques culturals. És el que els sociòlegs anomenen un no-públic.

Hi ha públics efectius, com ho són, per exemple, els visitants i participants de les prestacions que ofereixen museus i exposicions. Hi ha també els públics potencials, objecte d'interès dels estudiosos de màrqueting, que busquen calibrar i modelar l'oferta per intentar atreure aquest tipus de públic que encara no és efectiu però que podria ser-ho. Finalment hi ha el no-públic, el més difícil de tractar pel que fa a les seves motivacions. Podria esperar-se una resposta del tipus “no tinc temps” o “és molt car”, però el desinterès del no-públic també cal pensar-lo a partir de la que potser és la seva resposta més freqüent: no van als museus i exposicions perquè, senzillament, no els interessa.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Cultura

Mor Helen Vendler, crítica de gran influència

TEATRE

El Maldà canta Pau Riba i Malvido interpel·lant els joves

BARCELONA

Mario, Llull i el manuscrit Voynich

Liliana Torres
Directora de cinema

“Les mamíferes no tenim l’instint de ser mares”

Barcelona
Crítica

Les tres vides d’una cantant llegendària

ARTS EN VIU

Una funambulista creuarà la plaça Margarida Xirgu per inaugurar el Circ d’Ara Mateix

BARCELONA

Cines que no són ‘només un cinema’

Barcelona

El cinema comercial no remunta

Barcelona

El cinema (d'autor) es fa veure

Barcelona / Los Angeles