Circ

festival del circ

El festival Trapezi amplia la mirada

El nou director, Leandro Mendoza, suma tècniques de circ de carrer clàssic a la línia contemporània

Els números de cabaret es traslladen aquest any a la plaça del Mercadal, al centre de Reus

Leandro Mendoza, el nou director del festival Trapezi –que comença aquest vespre a Reus–, aspira a recuperar personatges del circ clàssic de carrer en aquesta nova edició, que s'allarga fins diumenge. És un dels petits canvis que es proposa en una edició forçosament de transició. Fa pocs mesos que va rebre l'encàrrec de dirigir-lo, després d'una etapa marcada per les retallades econòmiques sota la direcció de Jordi Gaspar. Si fa uns anys els firaires donaven un aire molt familiar a la festa, aquest any es vol recuperar amb l'Oriolo i el seu vehicle, des d'on resol els problemes de tothom. O l'home orquestra del Senyor Stets o l'home roda del clàssic Professor Karoli.

Al Trapezi hi ha la presència de grups de notable trajectòria, com Atempo Circ (estrena Pulso), Eia (estrena Espera), Los Galindos (preestrena Udul), així com Pepa Plana (Paradís pintat), Circ d'Hivern de l'Ateneu Popular de 9 Barris (Invisibles, que també fa sessions per a escoles avui i demà), el circ Vermut (Ni cap ni peus), La Industrial Teatrera (Náufragos, premi Zirkòlika 2016), Karoli, o el duo Cia. Es, amb la seva preestrena Polos.

Una altra de les modificacions icòniques del Trapezi és el canvi d'espai del cabaret, que es trasllada a la plaça del Mercadal per apropar-lo a la ciutadania. Els cabarets són el moment per als números acrobàtics elevats a la màxima potència: Circ Pistolet, Toni & Mila, Kiebre Duo i O'Neil Reyes són alguns dels noms d'enguany a sessions a la nit.

Mendoza dedicarà el dissabte al matí a oferir propostes per signar una ambiciosa coproducció de circ a Catalunya, que es podria estrenar en l'edició vinent. Perquè, si ja hi ha una certa saturació d'espectacles de circ contemporani de petit format, hi ha una mancança a pensar en gran format, a Catalunya però també a escala internacional. De fet, Mendoza ha protagonitzant aventures d'aquesta magnitud amb produccions com Pals (2015) i Guadual (2016). De les 39 companyies convidades, destaca la coproducció amb el Sismògraf Mira-t, de Circ Pànic.

El festival estratègic de circ de Catalunya, amb un pressupost que voreja els 975.000 euros, presenta una programació d'autoria catalana (50%), estatal (25%) i internacional (25%), amb la qual “intenta cobrir les mancances del sector, donant l'oportunitat de veure formats que no són usuals a la cartellera catalana, comenta Mendoza. Léger démêle (Collectif à Sense Únique, de Bèlgica), Doux (Supplice de la Planche, de França), la instal·lació artística Heinz Baut/Hikohki Gumo (Traberproduktion, de Suïssa) o, finalment, La fin demain (Zirkus Morsa, d'Alemanya) són alguns dels reclams de propostes de nou circ amb una poètica que pot inspirar la creació autòctona.

Tot i això, el circ comença a generar xarxa en les programacions del país. Segons dades del Departament de Cultura, s'ha passat de 84 actuacions el 2013 a programar-se'n 288 el 2015, un augment notable que indica que encara hi ha molt camí a recórrer, segons confirmen totes les veus, fins a consolidar l'estabilitat del sector circense a Catalunya.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia