Mirador
Ampliar perspectives
El pla de lectura està pensat per acontentar els diferents agents del sector. És, en aquest sentit, un bon pla que té el suport indispensable d'un augment de pressupost. Aquest any s'han aprovat prop de 33 milions d'euros per endegar-lo. Però les actuacions que es posen en marxa obvien la pregunta bàsica de per què no es llegeix prou. I aquesta pregunta ha de referir-se al públic de futur: per què no llegeixen prou els joves?
Les noves generacions fan ràpidament obsolets els referents que fins ara ens semblaven inamovibles. Una de les formes d'apropar-se al coneixement és en aquest moment la via dels youtubers, fet que no ha de ser incompatible amb la lectura, però sí que fa parar l'atenció en quin vehicle és el més adequat per mantenir o crear un hàbit de lectura. En aquest sentit, seria interessant dedicar part de l'esforç i del pressupost del pla a indagar com encabir els textos en el cada cop més sofisticat entorn tecnològic d'infants i joves. A la passada fira de Bolonya, una editorial coreana presentava un llibre de contes d'aparença convencional que anava acompanyat d'unes ulleres de realitat augmentada. La fórmula mixta és potser un dels camins per no abandonar la lectura. Concepte que també es podria aplicar a la gent gran. La nostra literatura es basa en els poemes recitats dels joglars; aleshores, per què no vehicular noves propostes de futur per la lectura, més enllà de la convenció del llibre?
A més del vessant tecnològic, cal preguntar-se si tenen prou atractiu per als joves les lectures acadèmiques aconsellades. No es tracta d'oferir una oferta a la carta, sinó d'indagar en cada moment quina és la millor manera d'apropar a la lectura. La sèrie Merlí ha estat una manera de despertar l'interès per la filosofia, i el plantejament d'un professor d'establir un pont entre la mitologia clàssica i els universos dels superherois ha estimulat els estudiants a llegir clàssics grecs i llatins.
És en aquest sentit que al pla de lectura se li troba com a mínim una mancança: la col·laboració pluridisciplinària amb altres conselleries del govern hauria de ser molt més estreta i no només en temes puntuals. Ensenyament, hauria de tenir un paper molt més protagonista com també altres departaments.