Teatre

cultura

Catalunya, marca de carrer

La internacionalització de les companyies d’arts de carrer és de les més grans dela producció cultural catalana, i s’ha adaptat a la crisi

Els valors del segell són la bona qualitat i les històries per narrar

Mitja hora abans de començar l’espectacle Conseqüències de la companyia Moveo, el públic del Festival Internacional de Teatre de Carrer Imaginarius ja pren posicions a l’herba, d’un parc públic de Santa Maria da Feira (Portugal). Entre els espectadors, directors i agents artístics, valoraran el potencial de la nova proposta de la catalana, treballada amb l’ajut del programa Suport a la Creació de Fira Tàrrega. També s’hi estrena Ferida, una coproducció entre festival targarí i el portuguès. La projecció internacional de les arts de carrer catalanes al món és una de les més destacades la producció cultural catalana, amb un públic que es compta per milers a cada festival.

La crisi econòmica, amb retallades als pressupostos públics catalans i espanyols, ha esperonat les companyies a la recerca de nous mercats. Els espectacles de carrer fusionen dansa, circ, instal·lacions i dramatúrgia. Per tant, en l’àmbit internacional, tenen a favor seu l’absència de text. A més, les companyies catalanes tenen un prestigi exterior considerable, sovint superior al reconegut a casa. ¿Hi ha cap marca catalana, en arts de carrer? “Sens dubte, i cal remarcar la divulgació que en fa arreu del món el govern català”, assegura el director artístic d’Imaginarius, Bruno Costa. Hi afegeix: “Estan en línia amb els europeus, tenen un estil cada cop més experimental i contemporani quant a la llibertat per explorar noves formes de pensar.” L’Ansan Street Art Festival és el més gran del sector a Corea del Sud. Celebrat fa poques setmanes, enguany hi ha hagut l’speedpainting de l’artista Quim Moya i una coproducció amb la Fira Tàrrega. El director, Jongyeoun Yoon, afirma: “No puc dir si existeix o no un estil català. La qüestió és que la qualitat de les companyies catalanes ha crescut molt en els darrers anys i està ben amunt. Jo no busco sols coses boniques, sinó interessants quant a temes polítics i socials. I les produccions catalanes tenen aquest sabor.”

Alfred Konijnenbelt, director artístic del festival holandès de Spoffin (45.000 espectadors), també s’ha assegut a veure Moveo. Fa molts anys que coneix les arts de carrer catalanes. És un dels habituals de la Fira Tàrrega, que l’any passat va rebre 169 professionals internacionals, i també ha rastrejat espectacles al Trapezi i a la Fira Mediterrània. Enguany, Spoffin programarà un Catalan Focus, amb espectacles de vuit companyies, entre les quals hi haurà EIA, Vero Cendoya i Animal Religion. “Al públic holandès li agrada l’estil català. No és sols una exhibició de músculs, sinó que connecta des del cor. És honest i sensual, com ara Joan Català o Kamchàtka”, diu Konijnenbelt. I hi afegeix: “A més, la veritat és que el govern català està fent una tasca increïble de promoció. Són a tot arreu.” Aquesta promoció recau en els instituts Ramon Llull i el Català Empreses Culturals (ICEC). Cadascú, des dels seus àmbits, impulsen i connecten les companyies als mercats internacionals mitjançant suport en serveis, relacions i ajuts econòmics. “És un sector molt internacionalitzat. Som una potència, perquè els espectacles són bons i al darrere hi tenim una llarga tradició... començant per la Fura i els Comediants i la feina de 38 anys de Fira Tàrrega, que és insòlita i treballen molt bé i en un llenguatge plenament exportable”, assegura Esther Campabadal, de l’àrea de mercats de l’ICEC: “Catalunya té una marca de carrer i una identitat.”

La crisi econòmica ha escombrat les produccions de gran format catalanes. Teresa Carranza, coordinadora de teatre i circ del Ramon Llull considera: “Les companyies s’han sabut adaptar bé, amb produccions més petites. No és bo ni dolent. Els reptes són estar a llocs més representatius i disposar d’espectacles grans pels inaugurals”. Carranza, a més, també assegura que “el talent hi és i la singularitat i la marca estan reconegudes. Ara recollim els fruits de la feina de molts anys de tot el sector”.

LES FRASES

Ens agrada l’estil català. No exhibeix sols múscul. Connecta des del cor.
Alfred Konijnenbelt
DIRECTOR DEL FESTIVAL SPOFFIN (HOLANDA)
Busco espectacles de qualitat i interessants, i tenen aquest sabor
Jongyeoun Yoon
DIRECTOR DEL ANSAN STREET ART FESTIVAL (COREA DEL SUD)

“Ara tenim espectacles amb fort nivell dramàtic”

El dinamisme, la realitat i els reptes de les arts de carrer s’han debatut, durant els tres dies previs al festival Imaginarius, en la segona edició del Fresh Street. La primera es va celebrar a Barcelona fa dos anys, amb la col·laboració de la Fira Tàrrega. Hi han assistit 300 delegats de 30 països, entre artistes, gestors culturals, agents i programadors. El seminari l’organitza Circostrada, creada el 2003 i xarxa de cooperació europea en arts de circ i carrer; i Artcena, el centre nacional francès del sector. En múltiples taules, s’ha parlat d’innovació i de sostenibilitat, de com es pot atraure nous públics, drets d’autor al carrer o experiències que relacionen les arts de carrer amb l’urbanisme i l’arquitectura.

Jordi Duran, director artístic de la Fira Tàrrega i ponent al seminari, explica que un dels reptes i una recepta pel sector és “estar més arrelats al nostre entorn. Escoltar és el desafiament, presentant-nos i comunicant al públic, polítics, veïns...” Duran constata l’evolució en l’oferta: “Sortir a fora s’ha fet sempre, però abans eren grans espectacles o animació de carrer. Perfecte, però ens faltaven espectacles amb un fort nivell dramàtic i conceptual, que connectés millor amb una nova generació de públics”. I hi afegeix: “Necessitem el carrer no sols com a espai d’exhibició, per la qual cosa sempre és millor una sala, sinó per explicar històries.” El creixement també dependrà de “l’aposta en inversions dels festivals i grans teatres”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Cultura

Mor Juan Brujo, líder de la banda d’extrem metal Brujería

patrimoni

La Sagrada Família escalarà l’any que ve els 172’5 metres

Barcelona
cultura

El festival Premià del Mal reunirà escriptors de novel·la negra i criminòlegs

premià de mar
Lluís Riera
Novel·lista

“Volia escriure un ‘thriller’ negre i cru ambientat a la Catalunya interior”

Barcelona
MÚSICA

Músics d’Els Pets, Umpah-Pah, Sopa de Cabra i Lax’n’Busto homenatjaran Marc Grau

barcelona
CRÒNICA

Lucia Fumero enamora a Vic amb el seu ‘Folklore’

art

Sala Dalmau, 45 anys i com el primer dia

barcelona
còmic

El Manga Barcelona celebra 30 edicions amb un cartell de Naoki Urasawa

barcelona
ÒPERA

Ollé aixeca l’òpera de Xostakóvitx com a ‘thriller’ per empoderar la dona

BARCELONA