Lletres

Cultura

Tenir un monstre al jardí

Amb la cessió del llegat de Caterina Albert, l’Ajuntament de l’Escala assumeix la responsabilitat de vetllar per la conservació, difusió i integritat d’un fons únic

El gest dels hereus és exemplar dins la cultura catalana

La cultura catalana, per raó de la seves limitacions polítiques i demogràfiques, ha tingut històricament una certa impúdica tendència a la familiaritat, a la camaraderia, al veïnatge de bata i espardenya. Un dels millors paisatgistes del país, per exemple, continua sent conegut com ‘l’avi Berga’, i de l’escriptor i pintor Marià Vayreda se’n venera com una sagrada relíquia el nom prenormatiu de ‘Marian’, que era com el cridaven els seus a dinar fa més d’un segle. N’hi ha que consideren que és enginyós referir-se a Santiago Rusiñol, en textos fins i tot una mica seriosos, com “el senyor Tiago”, sense passar ni gota de vergonya. I Jacint Verdaguer, el pobre Verdaguer, que mira que es va prendre molèsties per pastar una llengua decent, no ha passat de ser, per a la majoria, mossentet Cinto.

A Caterina Albert li va anar d’un pèl de no acabar encadenada a algun epítet relacionat amb la solteria o reduïda a la seva condició de padrina o tieta d’algú, dels quals feliçment es va salvar gràcies a l’oprobi. La infanticida, aquell monòleg que a finals del XIX va moure tant d’escàndol quan va guanyar els Jocs Florals d’Olot, va propiciar que públicament la senyoreta Albert deixés de ser una filla de casa bona i es transformés en aquella cosa tremenda, fosca i voluptuosa que es va fer dir Víctor Català. En aquest aspecte, el transvestisme imposat per la moral provinciana (un altre tret molt singular de la cultura catalana), lluny de ser una desgràcia, s’hauria de considerar una benedicció. Amb el pseudònim, l’escriptora no només preservava de la tafaneria la seva vida civil, sinó que proclamava, i d’una manera gens velada, la seva aspiració a transcendir el localisme del seu primer àlies literari, Virgili Alacseal, homenatge bucòlic a l’Escala escrit a l’inrevés.

Tot l’esforç i la dedicació de Caterina Albert, des de ben jove i fins a la mort, per construir aquesta elaborada imatge d’escriptora resoluda i tenaç haurien quedat en no res si tot el seu llegat hagués anat a parar a una parentela preocupada només per les finques i els rèdits de l’autoria. Ha tingut molta sort, en realitat. Un amic molt amic em comentava enrabiat no fa gaire que els hereus de béns culturals haurien der ser sotmesos per llei a proves rigoroses de capacitació intel·lectual, per assegurar-se que no es malvendran un patrimoni irrecuperable o, pitjor encara, que no el llençaran a les escombraries. Lluís Albert ha sabut, al contrari, valorar i respectar la integritat del fons de la seva tia amb un zel extraordinari. Ho ha fet durant una colla d’anys, ordenant papers, habilitant una part de la casa com a museu, permetent la consulta dels investigadors a hores concertades, assumint en solitari les despeses de mantenir en condicions un fons descomunal que no sembla tenir fi. Però ell també s’ha anat fent gran, i sap més bé que ningú que el temps corre, i que és molt car, i molt feixuc i, sobretot, d’una responsabilitat enorme tenir cura d’un llegat que ultrapassa de molt els records de família. Guardar a casa les coses de Caterina Albert no és heretar el bagul de la tieta: és acceptar que tindràs per sempre un monstre al jardí. Ara li toca a l’Ajuntament de l’Escala estar a l’altura del repte.

La casa del passeig
L’acord presentat ahir entre la família de Caterina Albert i l’Ajuntament de l’Escala inclou també la propietat de la finca i el jardí coneguts com el Clos del Pastor, construïts l’any 1915 damunt una antiga casa de pescadors que donava al passeig. La casa va ser un obsequi d’una de les lectores més fervoroses de l’escriptora, Antònia Bartomeu Baró, emparentada amb la prestigiosa firma de vidres artístics Rigalt, Granell & Cia de Barcelona, però Caterina Albert va continuar vivint a la casa pairal, al carrer Enric Serra, on tenia el seu estudi, en un antic graner sota teulada. El nebot, Lluís Albert, va traslladar el mobiliari, les pintures, els objectes decoratius i els papers d’aquesta habitació al Clos del Pastor l’any 1975, quan va començar a condicionar la finca del passeig per obrir-la a hores concertades com a casa museu, el 1988.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Mario, Llull i el manuscrit Voynich

Liliana Torres
Directora de cinema

“Les mamíferes no tenim l’instint de ser mares”

Barcelona
Crítica

Les tres vides d’una cantant llegendària

ARTS EN VIU

Una funambulista creuarà la plaça MargaridaXirgu per inaugurar el Circ d’Ara Mateix

BARCELONA

Cines que no són ‘només un cinema’

Barcelona

El cinema comercial no remunta

Barcelona

El cinema (d'autor) es fa veure

Barcelona / Los Angeles
Cinema

Belén Rueda i J.A. Bayona animen la recta final del BCN Film Fest

Barcelona
‘thriller’

Un altre líder suec pacifista amb un final tràgic