Cinema

Maribel Verdú

Actriu

“És una radiografia perfecta i fidedigna”

Cinc anys després de Blancanieves, aquella sorprenent pel·lícula muda i en blanc i negre que combinava el conte dels germans Grimm amb el món de la tauromàquia, Maribel Verdú i el director Pablo Berger han tornat a treballar junts a Abracadabra. Es tracta d’una comèdia en la qual interpreta una mestressa de casa de l’extraradi, el marit de la qual és posseït per un esperit arran d’una sessió d’hipnosi.

Com ha estat submergir-se en aquest univers ‘kitsch’ i ‘hortera’ que mostra ‘Abracadabra’?
Ha estat meravellós. A un li agrada viure coses diferents d’allò a què està acostumat, i de sobte et trobes amb un univers apassionant.
Si ‘Blancanieves’ –la seva anterior col·laboració amb Pablo Berger– era en blanc i negre, aquesta és el contrari, absolutament colorista.
Sí, tot és colorista, sorollós, caòtic, l’estètica no té res a veure amb Blancanieves.
En les pel·lícules de Pablo Berger ha de fer interpretacions molt estilitzades, gairebé de dibuix animat.
Molt caricaturesques, és cert. Si veus una foto de la madrastra de Blancanieves dius ¡uau! I veus una foto de Carmen, el personatge d’Abracadabra, i és també un dibuix molt definit. Gairebé només amb veure la imatge està fet el personatge.
Creu que les pel·lícules de Berger capgiren un cert univers de conte clàssic?
Totalment. I molt d’ell, que té un univers propi, personal, que és diferent de tot, té una personalitat bestial.
Com ha estat treballar amb actors d’escoles interpretatives tan diferents com Antonio de la Torre, José Mota, Josep Maria Pou i Quim Gutiérrez?
Això és el que resulta meravellós, agafar actors i actrius cada un del seu pare i de la seva mare. Però això sempre ens passa a les pel·lícules, hem de viure els uns amb els altres i l’important és l’entesa, que el director sàpiga com unir-nos i que tots estiguem ballant el mateix ball. Si hem de ballar Abracadabra, que ho ballem tots. I que entenguem el codi, i el codi de Pablo és molt concret i si hi entres i tens complicitat amb ell és fantàstic. Et demana coses que si te les demana un altre director no saps si ho podràs fer, però que si t’ho demana ell és per alguna cosa.
Fa la impressió que el rodatge va ser divertit, és així?
Divertit i duríssim. Amb Pablo Berger es roden seixanta plans al dia, és una barbaritat, has d’estar a full tota l’estona i tot es repeteix des de vint mil punts de vista diferents. És realment esgotador protagonitzar una pel·lícula amb ell, però saps que l’esgotament amb el qual arribes a casa valdrà la pena.
Malgrat l’embolcall fantàstic, ‘Abracadabra’ té un to costumista, de retrat social.
Absolutament, jo crec que és una radiografia perfecta i fidedigna d’una part de la societat espanyola actual.
I que entronca amb determinada tradició negra i esperpèntica, la que va de Berlanga i Marco Ferreri a Álex de la Iglesia.
És veritat, totalment, i que també recorda el Pedro Almodóvar de ¿Qué he hecho yo para merecer esto? Reinventa una tradició d’una manera bergeriana, un adjectiu que ja podem començar a utilitzar.
El seu personatge és molt quotidià, recognoscible. Es va inspirar en gent que coneix?
Quan un guió està ben escrit el llegeixes i ja saps com serà el personatge. I jo visc al món, no visc en una bombolla, estem envoltats de tota mena de gent i la veus cada dia. I hem treballat molt amb el dissenyador de vestuari Paco Delgado, hem passat dies en barris observant la gent. I veient casaments per internet que no es poden ni creure; nosaltres anem discrets comparats amb alguns dels que es fan a segons quins llocs.
La realitat supera sempre la ficció per molt exagerada que aquesta sembli.
‘Abracadabra’ també és un retrat del masclisme i reivindicació de l’apoderament femení.
La protagonista és una dona que pensa que més val el boig conegut que el savi per conèixer. Una dona trista i deprimida gairebé sense saber-ho, que manté la seva dignitat, i s’arregla, i es pinta, i es posa tota la bijuteria que troba. I que de sobte, gràcies a la hipnosi, descobreix com podria ser el seu marit.
Està d’acord que una de les virtuts de la pel·lícula és la seva imprevisibilitat?
Sí, no saps quina escena veuràs després, si serà de comèdia negra, de thriller, de terror... No saps què passarà, és una sorpresa darrere una altra.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
Abracadabra

«Abracadabra»

Gènere: Comèdia
Direcció: Pablo Berger.
Intèrprets: Maribel Verdú, Antonio de la Torre, José Mota, Josep Maria Pou, Quim Gutiérrez.
Valoració crítica: [ep] [eb] [eb] [eb]

Publicat a

[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Mario, Llull i el manuscrit Voynich

Liliana Torres
Directora de cinema

“Les mamíferes no tenim l’instint de ser mares”

Barcelona
Crítica

Les tres vides d’una cantant llegendària

ARTS EN VIU

Una funambulista creuarà la plaça Margarida Xirgu per inaugurar el Circ d’Ara Mateix

BARCELONA

Cines que no són ‘només un cinema’

Barcelona

El cinema comercial no remunta

Barcelona

El cinema (d'autor) es fa veure

Barcelona / Los Angeles
Cinema

Belén Rueda i J.A. Bayona animen la recta final del BCN Film Fest

Barcelona
‘thriller’

Un altre líder suec pacifista amb un final tràgic