Cultura
Milestone analitza l’art en un món tan connectat com aïllat de l’entorn immediat
Debat a La Mercè entre els que veuen la tecnologia com un mitjà d’alienació i els que, com Mariscal, creuen que ha afavorit les connexions entre disciplines
La tecnologia ens connecta amb el món o ens aïlla encara més? I quin paper pot tenir l’art entre aquestes dues visions antitètiques? Això és el que van intentar respondre ahir, al centre cultural La Mercè de Girona, els participants en el debat del festival Milestone Project d’art urbà i pensament. Stefano Puddu va recordar que, des del naixement de l’escriptura, la tecnologia sempre ha plantejat el mateix problema: “S’augmenten unes prestacions però alhora es redueixen unes capacitats cognitives, perquè l’escriptura va comportar un descurament de la memòria.” Puddu va plantejar un “escenari distòpic” en què “la tecnologia esdevé un mitjà de control, de passivitat i alienació”. Ignacio Castro Rey es va afegir a aquesta visió poc favorable de l’evolució tecnològica, remarcant que vivim un moment en què “la humanitat està molt connectada amb realitats llunyanes però és incapaç de percebre el que passa en el seu entorn”. Castro va denunciar també “l’obligació contínua d’estar en moviment per donar proves de la teva existència”.
Javier Mariscal es va mostrar més conciliador amb la tecnologia que li permet accedir a les fonts més diverses i tirar endavant, “amb el Photoshop, copiant i enganxant”, projectes com el llibre que prepara per Sant Jordi, en què “un quark s’acaba convertint en una senyoreta”. Segons Mariscal, “estem en un moment superinteressant” en què la tecnologia afavoreix les connexions entre camps del coneixement. Entre dues visions tan oposades, Alicia Kopf va dir que, davant del risc de quedar superats pel “soroll tecnològic”, “l’art ens posa en contacte amb alguna veritat”.
Pel que fa als tres projectes artístics del Milestone, Reskate té molt avançat el seu mural al carrer Sant Pau, i Elian Chali i Okuda San Miguel començaran demà a pintar.