Cultura

Objectiu: la lluna

Maria Rodés s’inspira en el seu rebesoncle, l’astrònom Lluís Rodés, a ‘Eclíptica’, un projecte amb el qual s’inaugura avui el Mercat de Música Viva de Vic

L’espectacle, guardonat amb el Puig-Porret, és una descripció del transcurs d’una nit

Li explicaven, quan era petita, que a la lluna hi havia un cràter anomenat com el seu cognom: Rodés. I, és clar, quan ets infant, poques històries poden ser més fascinants que aquesta. Va saber, més endavant, que el seu rebesoncle Lluís Rodés (Santa Coloma de Farners, 1881 – Biniaraix, 1939), honorat amb el nom del cràter, havia estat un astrònom important. Jesuïta, s’havia format durant el primer terç del segle passat en els grans centres de l’astronomia mundial (com per exemple el californià Mount Wilson, on hi havia, aleshores, el telescopi més gran del món) i, entre els anys 1920 i 1939, havia estat director de l’Observatori de l’Ebre.

“L’any 2012 vaig fer una residència artística a Castelltallat, al Bages, i a l’observatori d’allà un astrònom em va donar un llibre del meu rebesoncle”, explica Maria Rodés (Barcelona, 1986), autora de quatre discos d’estudi entre el 2008 i el 2014. “M’hi vaig començar a obsessionar –continua–. Vaig investigar, vaig llegir el diari que va escriure, en plena guerra, des de l’Observatori de l’Ebre i, finalment, vaig començar a escriure’n cançons.” El resultat, Eclíptica, va ser guardonat quan encara era un projecte l’any passat amb el premi Puig-Porret (dotat amb 10.000 euros) i, avui, es cristal·litzarà en la jornada inaugural del Mercat de Música Viva de Vic (22.00 h, Atlàntida). “L’espectacle és com una descripció del transcurs d’una nit”, avança Rodés, que es fa acompanyar dels músics Santi Careta, Juliane Heinemann, Pep Terricabras i Josep Maria Baldomar, així com també de Cube, un col·lectiu d’intervencions espacials i d’il·luminació que ha treballat amb Àlex Rigola, Albert Pla i Standstill. “Hi ha cançons com Noche Serena, que es basa en el pròleg del llibre més conegut del meu rebesoncle, on descrivia tota una nit d’observació al Mount Wilson, o No lo quiero saber, una mena de cúmbia inspirada en la carta que va rebre d’un obrer que li deia que si la lluna, algun dia, havia de caure, era millor que els astrònoms s’ho callessin, ja que hi havia prou problemes”, somriu Rodés.

La cantant, segons confessa, és de les que s’emboliquen quan es posen a mirar constel·lacions, però es mostra fascinada per l’activitat del seu parent. “Viure en un planeta que està flotant en un buit entre boles de foc i altres planetes és una realitat molt bèstia”, afirma. “Em sobta que, davant d’una realitat així, no hi estiguem capficats en tot moment, però suposo que no ho fem per un simple mecanisme d’autodefensa, com passa amb la mort. És per això que m’impressiona la gent, com el meu rebesoncle, que té un contacte diari amb aquesta realitat. Penses: quina manera tan diferent deuen tenir de veure el món!”

Xarim Aresté i Núria Graham, entre les novetats

Amb un rècord d’empreses inscrites (més de 400), el Mercat de Música Viva de Vic engegarà avui la seva 29a edició amb una programació “oberta i desacomplexada” i l’objectiu estratègic de cobrir les “necessitats” dels programadors, segons va dir, en la presentació de la fira, el seu director artístic, Marc Lloret.

Des d’avui i fins diumenge (tot i que l’activitat professional es concentra, com l’any passat, avui, demà i divendres), el Mercat serà testimoni d’algunes de les preestrenes discogràfiques més rellevants de la tardor, entre les quals les del músic de Flix Xarim Aresté (que avui a les 19.00 h destaparà les cançons de Polinèsies), la vigatana Núria Graham (que divendres a les 22.15 h farà a l’Atlàntida un petit avançament de Does it ring a bell?) i els barcelonins Brighton 64 (que el mateix dia a les 23.30 h començaran a fer circular El tren de la bruja, un ambiciós disc doble cuinat amb l’escriptor Carlos Zanón).

A banda de la programació a l’Atlàntida (adreçada bàsicament a professionals i amb actuacions previstes, també, de The Unfinished Sympathy, The Gramophone Allstars Big Band, Xavier Baró i Dani Nel·lo), el Mercat farà funcionar a ple rendiment els seus escenaris de la plaça Major i el Sucre, amb espectacles com els de Zoo, La Iaia, Txarango i Doctor Prats. El Mercat, finalment, acollirà també actes com la presentació del primer Fòrum de l’Acadèmia Catalana de la Música.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Publicat a

Fidel a un Clementi

Anna Cuatrecasas restaura un vell piano del 1824 que el seu pare va regalar a la seva mare i impulsa una associació per lluir-lo i reivindicar el compositor italià

Barcelona
 
Cultura

Una època sense final

Barcelona
 
L’APUNT

Paper (de còmic) salmó

 

El coneixement cultural i el llibre

sitges
 
Memòria històrica

En la pell dels fugitius de la retirada

molló / Espinavell
 
Cultura

La Fundació Mascort mostra retrats pintats sobre ceràmica

Torroella de Montgrí
 
Cultura

La Black Music Big Band grava el seu primer disc

girona / aiguaviva
 
Música
música

Un homenatge emocionant

Barcelona
 
Cultura

El Museu de la Ràdio de Roda de Berà s’ampliarà

roda de berà