Poder, opressió, por
Sasha Waltz, una de les coreògrafes més interessants del panorama internacional actual, torna al TNC amb el seu darrer treball, Kreatur, una obra per a catorze ballarins que analitza la relació entre poder i manca de poder, domini i feblesa, llibertat i control, comunitat i aïllament. Es tracta d’una producció en què totes les formes d’art s’ajunten amb el protagonisme especial del vestuari: “Els espais els creen els vestits, que estan fets de materials diferents, com ara metall i plàstic; són gairebé una escultura”, comentava ahir Waltz. Durant onze anys la coreògrafa alemanya ha fet òperes, i ara volia tornar als orígens, i per això ha treballat directament amb els compositors, que han creat la partitura electrònica a mesura que ella forjava la coreografia.
Kreatur reflexiona sobre la vulnerabilitat de l’ésser humà, “és una obra sobre el poder, la por dins del grup, com l’individu gestiona aquesta por, l’opressió, i quines són les vies de sortida”, reflexiona Waltz. El llenguatge corporal que anima aquesta obra que denuncia “la restricció de les llibertats democràtiques i l’augment del terrorisme” està inspirat en una visita que la coreògrafa va fer a una presó de l’antiga RDA. Al seu torn, el director del TNC, Xavier Albertí, va declarar-se “preocupat” per la situació que viu el teatre: “Tenim els comptes intervinguts i això ens dificulta molt la feina; no podem deixar de lamentar el que està passant.”