Cultura

Cultura

L’Any Fita s’obre amb l’obra d’encàrrec i l’autoretrat

El Museu d’Art de Girona inaugura ‘Divorcis amb la tradició’, la primera de les 6 exposicions per celebrar els 90 anys de l’artista

El bisbe destaca el seu esforç per “harmonitzar humanitat i espiritualitat”

“Avui hauríem de dir ‘visca la república!’ i acabar l’acte”, va dir a la tarda Domènec Fita per obrir la seva intervenció a la inauguració al Museu d’Art de Girona de Divorcis amb la tradició, la primera de les sis exposicions que s’obriran fins a la fi de novembre a diferents espais de Girona –La Mercè, la Fundació Valvi, la Casa de Cultura, la Fundació Fita i l’Auditori– per celebrar els 90 anys de l’artista, que continua tan enèrgic com productiu: com va remarcar, recentment ha enllestit una dotzena d’obres.

Ahir un centenar de persones es van reunir al Saló del Tron del Museu d’Art de Girona per escoltar els parlaments inaugurals abans de pujar a l’àmbit 2 del museu, on es pot veure fins al 25 de febrer aquesta exposició comissariada per la directora del museu, Carme Clusellas; el seu conservador, Toni Monturiol, i Joaquim Bover, comissari de l’Any Fita o Fita’90. A la inauguració, també hi van intervenir el director dels Serveis Territorials de Cultura, Francesc Ten, que també va llegir unes paraules del president Puigdemont, en què destacava la necessitat de Fita de “compartir amb els altres l’epifania de l’art”. El regidor de Cultura de Girona, Carles Ribas, va dir que Fita és un “gran ambaixador” de la ciutat i de l’art, i el bisbe de Girona, Francesc Pardo, va lloar l’esforç de l’artista per “harmonitzar humanitat i espiritualitat”.

Divorcis amb la tradició està centrada en el procés de creació de l’artista i inclou més d’una setantena d’obres, entre les quals destaquen la imponent escultura en ferro forjat de Sant Andreu (1962), que penja del sostre al mig de la sala, i una selecció d’autoretrats, dibuixos i escultures, així com maquetes i esbossos d’algunes de les seves obres d’encàrrec.

Justament, un dels fils conductors de l’exposició és l’autoretrat, una temàtica que ha utilitzat al llarg dels anys com una forma d’exploració i pràctica. A la mostra es poden veure diversos autoretrats realitzats entre el 1947 i el 2002: el seu rostre evoluciona i també ho fa la seva pintura, des de l’academicisme a l’abstracció. L’exposició mostra com van evolucionar, des del primers esbossos i maquetes, obres d’encàrrec com ara l’escultura de Sant Benet per al monestir de Montserrat (1961) i l’escultura de l’abat Oliba per a Vic (2002), en les quals Fita sap combinar història i tradició amb el seu propi segell creatiu. També s’hi pot veure el seu projecte de grup escultòric per a la façana dels Apòstols de la catedral de Girona.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Jarabe de Palo, Pep Tosar o Josep Maria Pou, noms destacats de la nova programació de l’Auditori de Cornellà

La principal novetat són els espectacles infantils amb berenar inclòs que es faran un diumenge a la tarda cada mes

Cornellà de Llobregat
 

‘Màtria’ remou la memòria col·lectiva

Girona
 
Cultura

Saviesa de bàrman

Barcelona
 
Crònica
música

Pel forat del pany

Barcelona
 
Fotografia

La modernitat de Foto Lux

Girona
 

El Festival de Cantonigròs plega

barcelona
 

Senars, vermell i musical

barcelona
 

Joan Clapera Mayà

 

La relació de la fotografia i l’arquitectura

Girona