Cultura

L’aprenent de pintor

‘Figura de perfil’, de Dalí, reviu en una mostra que recrea la primera exposició del pintor a les Galeries Dalmau l’any 1925, on l’obra es va veure per últim cop

A l’exposició s’hi poden veure quatre obres més que Dalí va presentar aquell 1925 a Barcelona
‘Figura de perfil’ va ser adquirida en una subhasta a Londres el mes de març passat

Un 14 de novembre com avui, però del 1925, un jove Salvador Dalí, llavors amb vint-i-un anys, inaugurava a les Galeries Dalmau del passeig de Gràcia de Barcelona la seva primera exposició individual. Hi va presentar disset olis i cinc dibuixos, en una mostra que, com anys més tard, reconeixeria el mateix pintor, els crítics “aquest cop sí van mostrar el seu entusiasme”.

Sis de les pintures exposades són retrats de la seva germana Anna Maria, que en aquella època era la seva model predilecta. Una d’aquestes obres és Figura de perfil, que el farmacèutic i amic de la família Dalí Joaquim Cusí compra per 500 pessetes i que s’endú a casa un cop acabada la mostra a les Galeries Dalmau.

Des de llavors i fins que la casa de subhasta Bonham’s de Londres no la va treure a la venda, el gener passat, que l’obra no havia estat vista en públic. Només se’n coneixia una reproducció en blanc i negre publicada a la revista Atlántico el 1929. La Fundació Dalí la va comprar en la subhasta feta el 2 de març i ara la presenta, amb tota solemnitat, en una exposició que s’obre avui al públic –en una data que coincideix volgudament amb la d’ara fa 92 anys a Barcelona– i que es podrà veure durant tot l’any vinent en una de les sales de les Loggies, al Teatre-Museu Dalí de Figueres.

L’exposició, que porta per títol Aprenent de pintor –recollint la manera com el pare de Dalí qualificava el seu fill en un àlbum on anava guardant retalls de premsa i on escrivia comentaris sobre les exposicions del jove Dalí i el seu camí cap a la consagració com a artista– recrea, justament, l’ambient d’aquelles Galeries Dalmau de Barcelona, on el marxant Josep Dalmau va introduir els moviments d’avantguarda a Catalunya i va promoure-hi els artistes catalans més interessants del moment.

Per recrear aquest ambient del 1925 s’han folrat les parets amb una tela rosada, s’hi ha col·locat un sòcol ample de fusta i s’ha acompanyat Figura de perfil de quatre obres més que hi havia en aquella primera exposició individual de Dalí i que estan en possessió de la fundació. Es tracta de Figura d’esquena, Retrat de la meva germana (una de les dues que amb el mateix nom va presentar Dalí a la mostra barcelonina), Retrat de la Ramoneta Montsalvatge –una noia figuerenca que també va captivar Pepín Bello i Buñuel–, totes del 1925, i la pintura clarament cubista Sifó i ampolleta de rhum, aquesta pintada l’any 1924.

L’exposició s’ha complementat amb una taula on s’hi projecten les altres obres que integraven la mostra a Barcelona, com la famosa Noia a la finestra, que s’exhibeix al Reina Sofía de Madrid. També s’hi pot veure el catàleg de l’exposició del 1925, on Dalí va incloure algunes de les frases del llibre Pensées, del pintor neoclàssic francès Jean-Auguste-Dominique Ingres, en aquells moments lectura de capçalera del jove empordanès. “Les formes belles són plans rectes amb rodoneses. Les formes belles són les que tenen fermesa i plenitud alhora, aquelles en què els detalls no comprometen l’aspecte de les grans masses”, havia escrit Ingres, uns pensaments sobre la pintura que Dalí llavors compartia plenament i que expressa en les obres que presenta a les Galeries Dalmau. “Aquesta exaltació de les belles d’ofici i de la tradició casaven exactament amb les meves idees. Aquesta és l’única base sobre la qual un pot erigir-se com a geni”, va explicar en les seves Confessions inconfessables el mateix Dalí anys més tard en referència als textos d’Ingres que havia fet incloure en aquell seu primer catàleg. “De fet, la premsa de l’època coincideix a destacar la presència en Salvador Dalí de plantejaments avantguardistes amb una remarcable incidència cubista i un estil que remet a la tradició”, escriu Montse Aguer en el llibret que s’ha publicat arran de la presentació de Figura de perfil.

En la presentació ahir a la premsa de la mostra, Aguer va destacar el valor d’aquesta obra fins ara amagada al públic on s’hi veu Anna Maria Dalí mirant cap al mar i el paratge d’es Sortell, molt proper a la casa dels Dalí a Cadaqués. “És una obra que evidencia el distanciament de l’entusiasta paleta colorista de l’impressionisme per acostar-se a les posicions del cubisme i als plantejaments de la revista Valori plastici, tot emmarcat en un paisatge d’allò essencial, d’allò etern, el de Cadaqués”, escriu Aguer.

El muntatge de l’exposició ha estat dissenyat per Pep Canaleta i el grafisme, per Àlex Gifreu. L’exposició, comissariada per Montse Aguer, ha estat coordinada per Cuca R. Costa. Al web de la Fundació Dalí, en l’apartat exposicions , s’hi pot trobar més informació i uns vídeos sobre la mostra.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Moderns amb llavor antiga

La Fundació Miró rastreja en una exposició la influència del patrimoni sumeri en l’art d’avantguarda

barcelona
 

The Gramophone Allstars Big Band, ara més ‘latin’

salt
 

El misteri Dickinson

barcelona
 
Josele Santiago
MÚSIC

“No entenc l’obsessió per tenir raó”

BARCELONA
 

El Cartellà Rock torna com la “festa popular del rock gironí”

cartellà (sant gregori)
 

Referent pedagògic

barcelona
 

Girona acull la Mostra VOC d’audiovisual en català

Girona
 

El premi Vallverdú escull un assaig sobre la postveritat

lleida
 
sant llorenç de m

Celebren la primera Fira de la Neu del Solsonès