Art

Un llibre aporta una nova mirada a l’obra de Fita com a colofó dels seus 90 anys

La presentació, a càrrec de Lluïsa Faxedas, serà demà a l’auditori Viader de Girona

S’hi projectarà un audiovisual sobre l’artista dirigit per Barraca

La celebració de l’Any Fita, organitzat pel norantè aniversari de l’artista gironí, arriba a l’últim tram amb la presentació, demà a l’auditori Josep Viader de Girona (19.30 h), del llibre Fita 90. L’edició, que serà presentada per la professora d’història de l’art contemporani de la Universitat de Girona Lluïsa Faxedas, vol aportar una mirada nova a l’obra, “una visió emmarcada en la història, analítica i crítica al mateix temps, relacionada amb l’art que [Fita] viu i comparteix en el període formatiu, les concurrències amb l’entorn, les vivències que comparteix i les influències o no del que hi ha en el món de l’art contemporani”, tal com ho expressa el comissari de l’esdeveniment, l’arquitecte Joaquim Bover, en el prefaci.

La idea inicial havia estat encomanar aquest treball a un sol autor, tal com explica Bover, que analitzés la trajectòria de Fita, que “sempre ha controlat i dirigit o influït en el que s’ha publicat” sobre ell, des d’una perspectiva àmplia i independent, però el projecte no s’ha acabat de concretar, tot i que quedarà la possibilitat, afegeix el comissari i patró de la fundació, que “en un període post-Fita hi hagi qui vulgui aprofundir històricament i analíticament en l’obra de l’artista”. El llibre publicat és, doncs, un avanç d’aquell primer propòsit, a partir d’una compilació d’articles i opinions d’autors diversos, als quals s’hi ha d’afegir l’artista Jordi Bosch, Barraca, que en la presentació d’avui projectarà l’audiovisual de fita a Fita, que ell mateix ha dirigit.

Els textos del llibre s’han agrupat per seccions temàtiques. A banda de les presentacions institucionals, que il·lustren els suports oficials que ha rebut la celebració (Generalitat, Diputació, Ajuntament i bisbat), el primer bloc reuneix dos escrits que s’acosten a l’artista a través de les relacions personals: el del poeta i pintor Narcís Comadira, que va ser alumne de Fita a finals dels cinquanta, i el de Judit Subirachs-Burgaya, que assaja un paral·lelisme entre l’obra del seu pare, l’escultor Josep M. Subirachs, i la de l’artista gironí. La segona secció aborda el llegat de Fita des d’una perspectiva més acadèmica, i inclou els textos “L’eclosió de la bellesa en l’obra de Domènec Fita”, de l’arquitecte i poeta Quim Español; “Un artista del seu temps”, de Lluïsa Faxedas, i “Escultura, pensament i experiència”, de la crítica d’art Pilar Parcerisas. A més, el neuròleg Joaquim Jubert Gruart reflexiona sobre l’“Anatomia d’un procés creatiu”, i en apèndix s’hi ha afegit, a títol pòstum, un escrit de Narcís-Jordi Aragó sobre l’art integrat i un altre de Joaquim Bover, “Res ve del no-res”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

guardó

Gemma Lienas rep el Premi Cedro per la defensa dels drets d’autor

madrid
cinema

BCN Film Fest premia ‘El destino de Maya’

barcelona
Cultura

Mor Helen Vendler, crítica de gran influència

TEATRE

El Maldà canta Pau Riba i Malvido interpel·lant els joves

BARCELONA

Mario, Llull i el manuscrit Voynich

Liliana Torres
Directora de cinema

“Les mamíferes no tenim l’instint de ser mares”

Barcelona
Crítica

Les tres vides d’una cantant llegendària

ARTS EN VIU

Una funambulista creuarà la plaça Margarida Xirgu per inaugurar el Circ d’Ara Mateix

BARCELONA

Cines que no són ‘només un cinema’

Barcelona