Teatre

Cultura

Goldoni operístic

El TNC no afluixa en la línia lírica, amb bones mostres de veïnatge de l’Auditori. Avui, i només fins dissabte a la Sala Gran, es representa l’òpera Lo speziale (1768), amb música de Joseph Haydn i llibret de Carlo Goldoni. És l’espai idoni per a Jordi Tort, director general de L’Auditori, i també per a Xavier Albertí, director artístic del TNC. Han descobert que la Sala Gran té bona sonoritat per a la lírica. La relació entre el TNC i L’Auditori continuarà les temporades vinents amb la recuperació de patrimoni operístic autòcton del segles XVIII i XIX, com ara el de Ramon Carnicer, contemporani de Rossini, que no té cabuda al Liceu.

Es tracta d’una comèdia operística en què una noia prova de desempallegar-se del seu tutor amb el matrimoni que més l’atrau, obviant el candidat que aconsella el farmacèutic. L’OBC actua en un format de cambra i sota la direcció de Jan Willem de Vriend, que celebrava ahir el bon humor que comporta afrontar les partitures de Haydn. Amb Eva Buchmann han optat per triar-ne la versió italiana(es va poder veure una versió alemanya als anys cinquanta a Barcelona) i forçar l’estètica, convertint la farmàcia en un establiment ambulant dins d’un Cinquecento. L’objectiu del tutor és poder viatjar, però el vehicle sempre està espatllat i gairebé mai surten de Venècia. El vehicle va desplegant i ocupant el seu entorn d’una manera lúdica que sorprendrà l’espectador. Els músics de corda de l’OBC també estan dalt de l’escena, tot i que no intervenen en l’acció dramàtica.Haydn va ser l’únic compositor d’òpera que va saber atrapar el teatre que bevia de la commedia dell’artede Goldoni per a la lírica. Tots dos van firmar Il mondo della luna (1777).



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Cultura

Mor Helen Vendler, crítica de gran influència

TEATRE

El Maldà canta Pau Riba i Malvido interpel·lant els joves

BARCELONA

Mario, Llull i el manuscrit Voynich

Liliana Torres
Directora de cinema

“Les mamíferes no tenim l’instint de ser mares”

Barcelona
Crítica

Les tres vides d’una cantant llegendària

ARTS EN VIU

Una funambulista creuarà la plaça Margarida Xirgu per inaugurar el Circ d’Ara Mateix

BARCELONA

Cines que no són ‘només un cinema’

Barcelona

El cinema comercial no remunta

Barcelona

El cinema (d'autor) es fa veure

Barcelona / Los Angeles