Música

POL DUCABLE

MÚSIC I COORDINADOR DE LA CASA DE LA MÚSICA DE MATARÓ

“L’artista ha de saber transmetre i potser necessita un cop de mà”

Per promocionar els grups emergents, la Casa de la Música de Mataró ha obert una nova convocatòria d’ajuts a cost zero. L’objectiu és impulsar la creació dels qui comencen

Ajuts a cost zero per als grups emergents. Tant complicat ho tenen els qui comencen?
Ells tenen un talent i s’han de dedicar a crear. No poden ser experts en aspectes fiscals, de promoció o conèixer totes les sales de gravació de la zona. Un artista ha de fer una bona cançó però també ha de saber transmetre-ho, i potser necessita un cop de mà.
I s’ho plantegen tot plegat?
En absolut, per això potenciem aquests programes de suport a la creació. El músic es vol guanyar la vida, però el producte ha de ser de qualitat, i cal donar-li eines perquè pugui compartir el que fa. Si ha de saber de tot, això li resta talent i creativitat.
Però l’autopromoció estalvia costos.
Sí, molts volen estalviar-se el management, però es pot buscar un equilibri. Ja que ells no tenen aquests diners per invertir i la Casa de la Música creu que és necessari impulsar el seu talent i que connectin amb el públic, es tira endavant aquest programa. El jurat valora les propostes i les beques que demana cada grup.
La convocatòria i els recursos s’incrementen?
A Mataró estem engegant el projecte Clap Plató, on es fa gravació de falsos directes. Una vintena de grups ja s’han interessat per gravar les càpsules promocionals, quan l’any passat en vam fer tres.
Pel que diu, hi ha una efervescència musical ara mateix?
Comptem que més d’un centenar de grups es poden arribar a presentar. El talent hi és sempre, però les xarxes socials, les digitals i les associacions fan que la gent s’atreveixi. La tecnologia permet crear nous estils com el trap, que no requereix un gran talent.
‘Trap’ que no és rap?
És el que escolten les noves generacions, com seria el grup PAWN Gang, que ens va portar 300 persones a la sala Clap. Un nou gènere que bàsicament és rapejar versos, però modulant la veu robòtica. Això es pot fer tranquil·lament amb un ordinador a casa i un bon micro.
Els adolescents s’hi llencen?
Si algú vol fer música, ja està bé. Per això tenim un jurat que destria el gra de la palla, per saber on realment pot haver-hi talent. És subjectiu, però es mira d’equilibrar diferents estils.
Més enllà del suport a la creació, també hi ha l’exhibició?
La Casa de la Música busca altres formats perquè un artista emergent no es trobi sol en una sala com el Clap, on hi caben prop de 700 persones. No és agraït ni rendible per a ningú. Amb els artistes novells es busquen circuits de punt zero, on venen els amics i algú més que s’hi afegeix.
L’espai per a ells seria els Vermuts Musicals que heu creat?
Exacte. Volem unir aquests elements i tenim unes 120 persones de mitjana que venen. És una bona manera de fer ciutat escollint espais a l’aire lliure amb les associacions de veïns i fent conjuntament la producció musical. Ja n’hem fet set i el proper serà el 3 de febrer al Pla d’en Boet, fins a cobrir tota la ciutat.
La Casa de la Música rep suport públic. Quins rèdits té per al ciutadà?
La formació que fem assessorant les entitats i associacions que ens venen. A Mataró tenim vuit escoles de música que funcionen: la pública i set de privades. No hi competim, sinó que els oferim la sala de concerts del Clap perquè puguin exhibir la seva obra a un cost mínim.
El Clap es confon amb la Casa de la Música, però només és l’escenari?
El Clap és la discoteca i nosaltres els lloguem l’equipament de la sala, des del tècnic fins a la llum i el manteniment. La mateixa empresa, Visual Sonora, en fa la gestió. El que a l’Ajuntament li costaria un euro per dinamitzar la música, amb nosaltres els costos dels projectes es redueixen. Un euro que es multiplica per tres amb la nostra aportació i la que hi posa la Generalitat.
Hi ha altres Cases de la Música. De què serveix la xarxa?
Per multiplicar per tres el pressupost destinat a la dinamització musical a totes les cases i aplicar-lo a la realitat de cada ciutat. Les trobades dels cinc directors donen projectes comuns com els concerts de rock en família. A Mataró el Xics‘n’Roll ens toca dos mesos consecutius, aquest gener i febrer. El projecte amb les famílies va sortir de la sala Stroika de Manresa.
Mataró ha ‘exportat’ cap projecte?
L’experiència dels Vermuts Musicals s’està mirant que podria compartir-se. Com que les diferents cases tenim un pressupost comú, a l’hora de programar concerts també pots portar grups destacats com Els Amics de les Arts, que actuarà a l’Hospitalet i a Mataró a través del mateix cicle.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia