Cultura
Dibuixar amb tinta negra
Conceptes i noms com els de dibuixants clàssics americans com Noel Sickles; Alex Raymond, que va dibuixar Agent secret X-9, amb guions de Dashiell Hammett; Chester Gould, creador de Dick Tracy; Alberto Breccia, autor amb H.G. Oesterheld –guionista desaparegut en la dictadura argentina– de l’obra mestra Mort Cinder; de les revistes de Bruguera, sobretot de Doña Urraca, i de la novel·la gràfica, van ser esmentats pels ponents de la taula rodona Novel·la gràfica negra, que va tenir lloc dilluns a la biblioteca Jaume Fuster de Barcelona com a acte de BCNegra. Coordinada pel periodista Víctor Fernàndez, hi van participar els dibuixants Jordi Bernet, que ha donat forma a Torpedo, i Rubén Pellejero, actual dibuixant de Corto Maltès i autor de sèries de tonalitat fosca com Les aventures de Dieter Lumpen, amb guió de Jorge Zentner, i els escriptors i guionistes Carlos Salem i Sergi Álvarez. El resum de tot plegat és que la novel·la negra i la seva derivació cinematogràfica han estat entre les més grans influències del còmic de tots els gèneres i temps. “El gènere negre s’ha mantingut perquè pot adaptar-se a tota mena de temàtiques”, va dir Pellejero. “Quan als anys trenta va aparèixer el cinema negre, hi havia el cinema d’aventures, el western... El western ha mort, però mai s’ha parat de rodar pel·lícules de sèrie negra”, va dir Bernet.
La xerrada va coincidir amb la inauguració de l’exposició Jordi Bernet, fos a negre, que mostra a la Jaume Fuster una sèrie de reproduccions de planes que defineixen la trajectòria de Bernet, un autor plenament identificat amb els forts contrastos de blanc i negre que defineixen el gènere negre. La mostra la comissaria Joaquim Noguero.