Cultura

Tecnologia per tocar i sentir l’art

La col·lecció BEEP d’art electrònic i digital es desplega en una exposició al Museu Salvador Vilaseca de Reus

Moltes de les obres de la mostra no s’activen sense la presència de l’espectador

Una columna de fusta interpel·la el visitant quan passa. Vol ser abraçada, tocada, i reacciona quan algú ho fa. Expressa amb gemecs, riures o queixes quatre emocions: plaer, dolor, alegria i tristesa. Marcel·lí Antúnez, el creador d’aquesta sensual obra d’art interactiva titulada Alfabet, s’abraça a la columna, l’acaricia i ella reacciona, encantada de ser tocada. Alfabet, creada el 1999, és una obra pionera a tot l’Estat pel que fa a l’art digital i interactiu, i avui en dia forma part de la col·lecció BEEP d’art electrònic, que té la seu a Reus.

Aquesta col·lecció privada, iniciativa de l’empresari de la informàtica Andreu Rodríguez, té ja més d’una quarantena d’obres en el seu fons, on es combinen artistes d’aquí amb internacionals i peces pioneres amb altres de ben actuals. El fons és el primer d’aquestes característiques a l’Estat espanyol i un dels més importants d’Europa en la seva especialitat.

Gairebé la totalitat de les obres de la col·lecció BEEP s’han reunit ara per primer cop en una exposició al Museu Salvador Vilaseca, precisament a la ciutat on s’ha gestat la col·lecció. És un passeig per un tipus d’art que utilitza les tecnologies digitals més sofisticades del seu moment per, en definitiva, provocar una reacció en l’espectador, fonamental en tot el procés. La mostra l’han comissariada Roberta Bosco i Stefano Caldana, especialistes en art digital, amb una voluntat molt didàctica i de posar en relleu la fonamental participació del visitant, ja que unes quantes peces “no s’activen sense l’espectador”.

Així, una de les obres més emblemàtiques de l’exposició i de les que més han viatjat arreu és Luci, de José Manuel Berenguer, una obra que, en una habitació fosca, respon a la llum i als moviments de qui hi entra de la mateixa manera que ho fan unes cuques de llum del Sud-est Asiàtic. Aquests animals se sincronitzen uns amb els altres. “Em va semblar que tot plegat era molt poètic i molt musical”, explica Berenguer.

Molt en consonància amb els temps que corren, l’artista Rafael Lozano ha creat una pantalla que reacciona al reflex de qui té davant com si fos un mirall electrònic, però barrejant imatges dels darrers visitants. El resultat és un rostre deformat a l’estil gairebé de Francis Bacon. Daniel Canogar, un dels artistes espanyols més importants de l’art electrònic, presenta una obra recent, del 2017, que consisteix en una pantalla de llum mal·leable, connectada amb un sensor a l’exterior que mesura la velocitat del vent. La pantalla va canviant de colors depenent del vent que fa com si fos un llenç mòbil.

Una de les obres més espectaculars de l’exposició és Face to face II (2013), d’Anthony McCall, que per les seves dimensions, ja que ocupa una habitació, s’ha instal·lat a pocs metres de la mostra, en una sala del Museu de Reus. La instal·lació dibuixa llum en l’espai.

Una de les característiques de la col·lecció BEEP és que combina obres recents amb peces absolutament pioneres en el camp de l’art electrònic. La més antiga és tot un clàssic: M3X3, de la brasilera Analivia Cordeiro, una peça de videodansa absolutament pionera del 1973 que crea una coreografia a partir d’un programa de computació. Del mateix any és l’obra Mà tèrmica de l’artista, de Luis Lugán, una mà metàl·lica que reacciona al tacte de l’espectador desprenent calor.

Aproximacions creatives.

museu salvador vilaseca. raval de santa anna, 59. reus. fins al 29/3

Un fons que uneix experiència estètica i tecnologia

La col·lecció BEEP és una rara avis en el col·leccionisme privat a l’Estat. Els museus, d’altra banda, malgrat que han integrat l’art electrònic de manera puntual, no s’hi dediquen de manera específica. “L’art electrònic i digital, malgrat que al principi es va qualificar de moda passatgera, és una realitat ineludible. Però ni els museus l’han introduït de manera decidida ni tampoc ha entrat en els circuits tradicionals del mercat”, explica Roberta Bosco.

Andreu Rodríguez va iniciar aquest fons arran d’impulsar fa tretze anys el premi Beep d’Art Electrònic en la fira Arco de Madrid. “Va ser una idea d’Arnau Puig, que va veure lògic que féssim alguna cosa que fusionés art i tecnologia”, diu Rodríguez. La col·lecció s’ha nodrit de les adquisicions del premi, però continua i ara també patrocina projectes concrets. Rodríguez descarta tenir seu permanent de la col·lecció, però diu que dedicaran més recursos “a seguir fent col·lecció”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Puntí: “No podia estar tretze anys més sense disc”

Presentarà el 2 i el 3 de març a Can Cordons un espectacle amb cançons noves diferents per a cada una de les quatre sales

salt / RIUDARENES
 

Brassaï, l’ull de la vida i del carrer

barcelona
 
NANU FERRARI
CLOWN, MIM, MAG I ACTOR, QUE COMPTA AMB UN REPERTORI D’UNA VUITANTENA DE PERSONATGES

“En Nanu és aquell germà imaginari amb el qual em puc riure de mi mateix”

Lloret de Mar
 

Pep Iglésias i Trias

 

Meditació musical

barcelona
 

La Mercè potencia el seu paper de referent cultural

Girona
 
ELENA JUNCOSA
DIRECTORA DEL PROJECTE DE MAS MIRÓ DE MONT-ROIG DEL CAMP

“Mont-roig és el paisatge emocional més important de Miró”

REUS
 

Un concert solidari de Fina obre el segon cicle Acústics en el Cooking

girona
 

Els Bafta premien ‘Tres anuncios en las afueras’

londres