crítica de teatre / «in-consciència»

Cartró

Els premis, si exceptuem els literaris, susciten la idea de contingut bo, d'interès general i de temps agradablement passat. Sales com La Planeta sovint disposen l'espai a l'expressió més genuïna, donant veu a unes companyies abastament inconegudes, silenciades per qualsevol afany més enllà del teatral. Així la tarda d'aquest diumenge lluminós amb la companyia mallorquina La Impaciència i l'espectacle que va guanyar el Premi al Millor Muntatge a la Mostra Teatre Barcelona 2009. I això genera qüestions: era aquest el millor espectacle? Per què tan poca gent a la grada?

Sigmund Freud parlava dels mecanismes de defensa generats pel propi individu, joc aquest d'una intimitat inabastable que procura al propi ésser un cert equilibri mental i una existència plausible. Com que les desgràcies són intransferibles i la solitud regna immensa s'empra aquest diàleg interior, talment un nàufrag aferrant-se a un objecte, per menar la vida i romandre. I aquest és el punt de partida de l'espectacle: trobem així el nostre heroi quotidià parlant sol, quan de sobte se li apareix la pròpia consciència, que vesteix exactament com ell però que és diferent, i aneu a saber perquè també li parla amb un deix italianitzat, macarrònic..., potser per l'olor que desprèn? La consciència és un exaltat sorneguer, un ésser descordat i pornogràfic que es pren la llibertat d'aconsellar al desgraciat confegint-li una divertida i patètica ficció dialèctica. La veïna, que regenta un local musical, proporciona aquells instants eròtics i de lubricitat més torrencials. I aquest és el moviment escènic de la comèdia, un trio que gira al voltant d'unes situacions cada vegada més extravagants fins al gir final i el truc. Per moments és un espectacle divertit, amb petites i agradables sorpreses, però explotats els recursos interpretatius la mostra s'estanca en un ensopiment plausible, en la repetició, en l'espera d'alguna cosa que triga massa en arribar, i on ressona l'eco d'una paròdia eviterna. I és que el discurs és més aviat cerilla. De meravella, en canvi, és l'escenografia, d'una efectivitat i senzillesa perfectes. Tot és fet de cartró: parets superposades que formen una mena de laberint, esponjades, com un acordió; davant, hi ha una taula i quatre tamborets; a part, una petita butaca amb capacitats i positures il·limitades. Pura imaginació que dóna un magnífic joc escènic.

Que els mateixos actors es dirigeixen és d'aquelles coses ben comprensibles i poc recomanables. El divertit Luca Bonadei composa l'excés del tòpic gestual de l'italià més expressiu, Salvador Oliva dóna veritat i dibuixa bé la psicologia de l'únic personatge amb ànima, Sylvia Sánchez es desdobla bonament amb l'esbós de dues imatges contraposades. Bon treball general, però amb escassa substància pel temps esmerçat; a la fi sembla divertir massa poc per l'expectació que en primer suggereix.

Autors i direcció: La Impaciència. Interpretació: Loca Bonadei, Salvador Oliva i Sylvia Sánchez. Lloc i dia: Sala La Planeta, 7 de febrer del 2010.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Mario, Llull i el manuscrit Voynich

Liliana Torres
Directora de cinema

“Les mamíferes no tenim l’instint de ser mares”

Barcelona
Crítica

Les tres vides d’una cantant llegendària

ARTS EN VIU

Una funambulista creuarà la plaça MargaridaXirgu per inaugurar el Circ d’Ara Mateix

BARCELONA

Cines que no són ‘només un cinema’

Barcelona

El cinema comercial no remunta

Barcelona

El cinema (d'autor) es fa veure

Barcelona / Los Angeles
Cinema

Belén Rueda i J.A. Bayona animen la recta final del BCN Film Fest

Barcelona
‘thriller’

Un altre líder suec pacifista amb un final tràgic