Cultura

Cultura

Figueres tindrà Acústica almenys fins a l’any 2020

Promo Arts Music i l’Ajuntament han signat un acord que blinda el festival a la ciutat per tres anys més

Després de setze edicions, ja es considera la cita estratègica de pop rock al país

“L’Acústica és per a Figueres la festa major d’estiu, i forma part de la seva identitat”

La continuïtat de l’Acústica a Figueres està assegurada almenys durant tres edicions més. Així ho estableix l’acord que van rubricar ahir el director del festival, Xavi Pascual, i l’alcaldessa de Figueres, Marta Felip, un conveni llargament reivindicat pel promotor en els últims anys. Segons el pacte entre les dues parts, l’Ajuntament aportarà una subvenció anual de 240.000 euros perquè es pugui dur a terme l’esdeveniment, que ja ha celebrat fins ara setze edicions, amb una acollida cada cop més gran, i que s’ha convertit en el festival de referència a Catalunya en el seu gènere.

De fet, la Generalitat de Catalunya l’ha reconegut com a festival estratègic de pop rock al país, una distinció –la de “festival estratègic”– que comparteix, per exemple, amb el BarnaSants, estratègic de cançó d’autor; el Festival de Peralada, estratègic de dansa, i el Festival de Torroella, estratègic de música clàssica.

L’Anuari de la Música situa l’Acústica en tercer lloc pel que fa a poder de convocatòria, superat només pel Primavera Sound i el Sónar. Els organitzadors de l’Acústica, que aquest any se celebrarà del 30 d’agost al 2 de setembre, també remarquen que és el segon festival de Catalunya amb l’aposta més forta quant a artistes emergents. Així mateix, ocupa la segona posició en l’apartat de festivals que més artistes catalans programen.

L’èxit de l’Acústica i l’interès de la ciutat de Figueres perquè la continuïtat del festival sigui un fet venen donats per l’impacte econòmic de l’esdeveniment. L’estudi fet públic pels organitzadors revela que l’edició del 2017 va ser la de més èxit de la història del festival, amb un impacte econòmic indirecte de 2,3 milions d’euros. Segons els càlculs fets en aquest estudi, els assistents es van gastar una mitjana de 32 euros cadascun, que repercuteixen directament a la ciutat, sobretot en el sector de la restauració i l’hostaleria.

L’estudi conclou, entre altres xifres, que l’impacte econòmic directe que l’Acústica genera a la ciutat de Figueres és de fins a 1.600.000 euros, dada que permet afirmar a Promo Arts Music que la col·laboració que el consistori figuerenc aporta al festival resulta molt rendible, “ja que, per cada euro que l’Ajuntament inverteix en l’Acústica, la ciutat rep 9,22 euros”.

Ahir, durant la presentació i la signatura del conveni que compromet les dues parts, Felip i Pascual estaven pletòrics. “Acústica, ara i sempre, i per molts anys!”, venia l’alcaldessa com a titular per a qui l’hi volgués comprar. “Avui és un dia feliç i solemne; per això m’he posat corbata”, assenyalava el promotor. Felip venia a dir que l’entesa era imprescindible: “L’Acústica forma part de la identitat de la ciutat i de la seva cultura. És la seva festa major de final d’estiu.”

LES XIFRES

3
anys
és la durada del conveni signat entre Promo Arts Music i l’Ajuntament de Figueres.
2,3
milions d’euros
d’impacte econòmic indirecte va generar l’any passat el festival.
240.000
euros
aportarà l’Ajuntament a l’Acústica i a l’Acustiqueta cada any fins al 2020.

Del temut concurs al pla estratègic de subvencions

La necessitat de donar transparència als diners públics va comportar fa uns anys que s’hagués de plantejar la possibilitat de posar a concurs l’adjudicació de l’Acústica. Això va generar una angoixa per la falta de continuïtat assegurada que va posar nerviós el promotor, que no sabia si l’any següent podria organitzar l’Acústica a Figueres, i també l’Ajuntament de la ciutat, que volia aquest format però que no trobava la manera de donar-hi continuïtat financera i, per tant, no sabia com lligar-lo del tot a la ciutat.

“Si volíem aquest festival, què havíem de fer? Fer veure que fèiem un concurs per triar-lo? Això no podia ser”, exposava Felip, que va explicar que la fórmula escollida ha estat producte de diversos estudis jurídics.

La solució ha estat aprovar un pla estratègic de subvencions validat pel ple que vincula el festival a la ciutat per tres anys. “Aquest pla estratègic ens permet fer un conveni amb l’Acústica i també amb el Còmic i l’Agitart. I ho farem amb totes aquelles activitats culturals estratègiques que el govern consideri que han de ser a la ciutat, i així evitem anar apostant per productes sols per un any”, deia Felip. El pla permet assignar com a subvenció a l’Acústica 240.000 euros anuals durant tres anys i facilita al promotor la contractació amb temps i a més bon preu. “Tres anys és un mitjà termini que permet donar estabilitat als promotors d’aquests festivals, de manera que trobin sinergies, contractacions de més llarga durada, patrocinadors... I tot, en un marc d’estabilitat que és bo per a tothom.”

Xavi Pascual: “No hauríem marxat; teníem un pla B”

Joan Puntí

El director de l’Acústica, Xavi Pascual, admetia ahir que la falta d’estabilitat del festival en els últims dos anys l’angoixava. L’amoïnava el fet d’haver d’anar a concurs per organitzar un festival que havia creat i, per això, ara ja treballa amb la seguretat i la perspectiva de saber que hi haurà continuïtat. Pascual, d’alguna manera, feia pinya amb l’alcaldessa quan indicava: “Avui s’ha posat fi als rumors que asseguraven que l’Acústica marxaria de Figueres i que Figueres ho perdria tot”, afirmava.

Pascual recordava un dels mals moments que va viure: “En aquesta sala es va arribar a dir que es posarien tots els festivals a concurs.” I va revelar, si bé no ho va aclarir del tot, un petit secret: “De fet, he de confessar que teníem un pla B i no teníem intenció de marxar.”

Així mateix, afirmava que la incertesa no el va frenar: “Quan va sorgir aquella inquietud, vam tirar endavant i vam fer la quinzena edició i la setzena com les més sonades. El 2015 vam arribar als 100.000 espectadors per primer cop i vam inaugurar l’espai Ernest Vila. I l’any passat, a més de mantenir-nos en els 100.000 espectadors, vam inaugurar un tercer escenari.” Tal com ja havia dit Felip, per Pascual l’Acústica és “un projecte que va néixer de l’empresa privada amb el suport de l’Ajuntament i que ara ja és un projecte que la ciutat s’ha fet seu”.

Així mateix, va donar valor al fet que “una ciutat sense tradició de música contemporània” hagi acabat sent la capital musical del país durant un cap de setmana a l’any.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.