cultura

La mirada atenta

Vicenç Furió

Museus, obres i cartel·les

De manera resumida, aquesta és la història de Les demoiselles d’Avignon de Picasso, del 1907 al 1939. En els primers anys només van veure el quadre els amics de Picasso (Gertrude Stein, Matisse, Derain, Braque), que no van dir res, no els va agradar o van quedar desconcertats. La pintura es va mostrar al públic per primera vegada el 1916 al Saló d’Antin, on va tenir una crítica anònima despectiva. Sembla que Breton va convèncer el modista i col·leccionista Jacques Doucet que comprés el quadre, cosa que va fer el 1924. A la seva mort, la vídua va vendre l’obra al galerista Seligman, que la va exposar a la seva galeria de Nova York, on va obtenir en general comentaris favorables i alguna diatriba. A proposta d’Alfred Barr, el Museu d’Art Modern de Nova York va comprar Les demoiselles el 1938 i l’any següent es van incloure a la gran retrospectiva que Barr dedicà a Picasso: Picasso. Forty Years of his Art.

És a partir del 1939 quan comença realment la història de la canonització d’aquest quadre i la seva consideració d’obra cabdal de l’art modern. Durant els trenta primers anys d’existència va despertar poca atenció, tot i que es van interessar per la pintura Salmon, Kanhweiler i Breton. Malgrat això, a la cartel·la que avui penja al costat de Les demoiselles d’Avignon al MoMA, es llegeix que la pintura “revolutionized the art world when first seen in Picasso studio”. La cartel·la indica al visitant que l’obra va revolucionar el món de l’art des que Picasso la va crear i mostrar al seu taller, i no que això només va passar des que el MoMa la va comprar i promocionar.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Mario, Llull i el manuscrit Voynich

Liliana Torres
Directora de cinema

“Les mamíferes no tenim l’instint de ser mares”

Barcelona
Crítica

Les tres vides d’una cantant llegendària

ARTS EN VIU

Una funambulista creuarà la plaça MargaridaXirgu per inaugurar el Circ d’Ara Mateix

BARCELONA

Cines que no són ‘només un cinema’

Barcelona

El cinema comercial no remunta

Barcelona

El cinema (d'autor) es fa veure

Barcelona / Los Angeles
Cinema

Belén Rueda i J.A. Bayona animen la recta final del BCN Film Fest

Barcelona
‘thriller’

Un altre líder suec pacifista amb un final tràgic