Cultura

Girona tindrà una carpa multiusos permanent

Els organitzadors del Festival Internacional del Circ la construiran al carrer Barcelona

Tindrà 14 metres d’alçada i capacitat per a 800 persones

“És un projecte cultural amb un espai únic i singular”

Circus Arts Foundation, la productora que organitza el Festival Internacional del Circ Elefant d’Or de Girona, té previst instal·lar una carpa permanent a la ciutat. La muntarà en un aparcament en desús que hi ha situat a la cruïlla entre el carrer Barcelona i l’avinguda Emili Grahit. La carpa, de tipus iglú, tindrà una alçada de 14 metres, 28 metres de diàmetre i una capacitat màxima per a 800 persones. Es tracta d’una mena de teatre amb un escenari circular, on s’hi podrà fer des de circ o tot tipus d’espectacles en què el públic s’hagi d’asseure i fins i tot fòrums, conferències i formacions. “És un projecte cultural amb un espai únic i singular a la ciutat”, assegura Genís Matabosch, director del Festival del Circ i promotor de la carpa multiusos, que ahir va presentar el projecte als veïns del barri de Sant Narcís.

Al solar no caldrà fer-hi obres majors ni forats, ja que la carpa la sostenen 16 radis d’alumini, com una mena d’aranya. Aquest tipus de construcció permet que dins no hi hagi cap columna que entorpeixi la visió de l’espectacle. A més, la distància entre l’espectador que estigui més lluny i l’escenari no superarà els 10 metres. Durant la presentació, Matabosch va explicar detalls tècnics, com la insonorització de la instal·lació, que estarà construïda amb una doble lona que facilita l’aïllament acústic. En aquest sentit, i davant la preocupació dels veïns del barri que els espectacles que s’hi facin generin soroll amb la música, Matabosch va explicar que aquesta mateixa carpa va estar instal·lada durant 15 dies al centre de Figueres, i que “va anar de meravella, sense problemes”.

A banda d’aquesta gran carpa de 14 metres d’alçada també hi haurà d’altres instal·lacions per al servei de cafeteria, lavabos i les taquilles. Tot plegat amb el color blau i crema que la caracteritza. Al voltant hi ha fins a sis aparcaments on els usuaris podran deixar-hi el vehicle.

Abans de Sant Narcís

El projecte és previst que tiri endavant en un mes o mes i mig, i que estigui a ple rendiment per Fires de Sant Narcís. De moment, segons avança el promotor, és previst que es programin entre cinc i sis espectacles mensuals i ja han venut la seva proposta als responsables de festivals com l’Strenes, el Temporada Alta o a l’Auditori de Girona. En tot cas, Genís Matabosch va deixar ahir molt clar que es tracta d’un projecte totalment privat i que no hi ha intervingut ni hi tenen cap participació les administracions públiques, ni Generalitat ni Ajuntament. “És un projecte cultural totalment nostre, no té cap ajuda ni pública ni privada que no siguem nosaltres”, assegura. Així mateix afirma que en aquest solar s’hi estaran de lloguer, en un contracte estipulat, per ara, de cinc anys. “Aquest projecte donarà vida al barri, i se sumarà als projectes sanitaris i comercials engegats al carrer Barcelona”, explica Matabosch.

LES FRASES

Aquest projecte donarà vida al barri, i se sumarà als projectes sanitaris i comercials engegats ja al carrer Barcelona
No serà una sala de festes, és un espai per a espectacles familiars, fòrums, conferències i formacions
Genís Matabosch
director del Festival del Circ Elefant d’Or de Girona

El festival Elefant d’Or, arrelat a Girona

Només amb una edició, el Festival del Circ Elefant d’Or de Girona ja n’ha tingut prou per arrelar-se a Girona, L’èxit artístic, que ja es produïa en les anteriors edicions celebrades a Figueres, s’ha vist correspost per una allau de xifres que corroboren que l’esdeveniment circense insígnia de la productora Circus Art Foundation ha deixat un gran impacte econòmic a la ciutat, d’un total d’1,4 milions d’euros, segons un estudi encarregat pel Patronat de Turisme de Girona. Del munt de xifres i dades recollides, destaca que l’ocupació dels espectacles per a tots els públics ha estat del 100% en totes les deu funcions programades. En total, 30.608 espectadors, que ha suposat un 100% de les butaques ocupades per al públic en general, una xifra lleugerament inferior si s’hi sumen les quatre sessions escolars, que han rebut una ocupació del 96,87%.

És tant que la ja anunciada segona edició (la vuitena de l’Elefant d’Or), que tindrà lloc del 14 al 19 de febrer, creixerà i fins i tot celebrarà una fira comercial. En aquest afany de créixer de “manera natural”, com va explicar Matabosch en el seu dia, l’Elefant d’Or 2019 aspira a convertir-se en “l’esdeveniment circense més gran d’Europa” i amb aquest objectiu “al circ li ha nascut un germà que amplia la família: el Circus World Market”, anunciada com l’única fira sectorial d’empreses que tenen com a clients els professionals del món del circ. La mostra es farà al Palau de Fires, que connectarà amb la gran carpa situada a fora, al Camp de Mart.

Un projecte somiat i mutant: un museu lligat a la ciutat del circ

Jordi Camps i Linnell

“El que a mi m’agradaria, de gran, és ser director de l’únic –i del primer, perquè ara no n’hi ha– museu de circ a Europa.” Genís Matabosch va confessar aquest desig en una entrevista publicada en aquest diari el desembre del 2015. Fer realitat aquest somni que ve de lluny, tanmateix, no ha estat possible fins ara i, a més, ha comportat al director general de la fundació Circus Art Foundation més d’un disgust.

Perquè, a banda de promocionar les arts circenses per mitjà d’espectacles de primer nivell com fa actualment, i principalment amb els circs de Nadal i Reis a Girona i Tarragona i, sobretot, amb el reputat Festival Internacional del Circ Elefant d’Or de Girona, a Genís Matabosch sempre l’ha mogut la idea de portar a terme un museu del circ en el marc d’un projecte encara més ambiciós: la ciutat del circ. A la mateixa entrevista ja declarava que quan parla de “ciutat del circ” ho fa com a concepte global, en el sentit que “el nostre museu del circ el concebem com un conglomerat de parts: una part clàssica amb un centre de documentació, sales d’exposicions permanents i temporals, però també amb una part menys clàssica, que és la d’un circ permanent; són dues parts totalment vinculades.” A això cal afegir una escola. Un projecte que s’ha anat definint i adaptant al llarg del temps i que es remunta al 2008, quan Matabosch va dirigir el Festival Internacional del Circ d’Albacete i el Ministeri de Cultura li va encarregar el projecte de museu estatal de circ per a l’antic edifici del Banc d’Espanya. Un projecte molt avançat i qualificat de “titànic” que al final no va prosperar degut a la crisi i a la reducció de pressupost radical de l’ajuntament castellà.

Quan va traslladar el festival a Figueres, aquest projecte va prendre força al llarg dels anys fins a gaudir d’un emplaçament: la casa Nouvilas, anunciada com a futur museu i que tenia una inversió per part de l’ajuntament d’1,5 milions d’euros. Un debat encès i amb tota l’oposició en contra de l’alcaldessa Marta Felip, que donava suport al projecte, va ser un dels desencadenants que no només el museu del circ no prosperés, sinó que el festival es traslladés a Girona.

A Girona, el museu és només un somni, i per ara Matabosch l’ha aparcat perquè, com ja va declarar aleshores, “una de les coses que he après a Figueres és que el museu ha de ser privat en tots els sentits, i trobar inversors pot ser més fàcil a Girona”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.