Música

D’‘Arabella’ a l’eternitat

La soprano catalana va debutar professionalment al Gran Teatre del Liceu l’any 1962 i va fer el salt internacional tres anys més tard, al Carnegie Hall de Nova York

“Es mou amb aplom, sobrietat i calma”, deia Montsalvatge del debut de la soprano al Liceu

7 de gener del 1962. Montserrat Caballé, després d’estrenar-se als escenaris a Basilea com a primera dama de La flauta màgica (1956), cantar Salomé a Viena (1959) i abordar un ampli repertori durant una estada de tres anys a Bremen, debuta professionalment al Gran Teatre del Liceu, on ja havia cantat nou anys abans en el marc d’una gala de final de curs durant què va cantar Il Ciarlatano. Ho fa l’endemà del dia Reis d’aquell 1962, en una interpretació memorable de l’Arabella de Strauss, el primer d’una llarga sèrie d’èxits esclatants al seu estimat teatre líric de la Rambla. “Montserrat Caballé és una gran intèrpret, no únicament per la classe de la seva veu, sinó també per haver superat tot el que ha de dominar una cantant d’òpera”, escrivia, dos dies més tard, Xavier Montsalvatge a les pàgines de La Vanguardia. “La seva dicció és d’una musicalitat exquisida. Es mou en l’escena amb aplom, sobrietat i calma, però en cap cas inexpressivament. L’espectador té la sensació que veu i sent una artista formada en la millor escola de cant, posseïdora d’una experiència considerable. Que agradable comprovar que això ho ha aconseguit una artista nostra en plena joventut!”

Montserrat Caballé actuaria en més de dues-centes ocasions al Liceu (destaquen altres èxits, com ara Madama Butterfly, interpretada el novembre del 1963 i en què coneixeria el seu futur marit, Bernabé Martí) i proclamaria sovint arreu del món els seus vincles especials amb el teatre, on va cantar emocionada entre les runes quan, el 1994, un incendi va devastar l’edifici, i mai, diuen, no va tenir un no davant qualsevol proposta per actuar-hi. Caballé, a més, es convertiria, el 2002, en la primera dona sòcia del Cercle del Liceu en els seus 165 anys d’història.

Va ser, però, el 20 d’abril del 1965 quan la carrera de Montserrat Caballé, que acabava de complir 27 anys, faria el gran salt internacional. Va ser en una històrica, quasi llegendària, interpretació en concert al Carnegie Hall de Nova York del Lucrezia de Borgia de Donizetti. L’actuació de la soprano catalana, que substituïa Marilyn Horne i era encara desconeguda per tothom, va ser mereixedora de vint minuts d’aplaudiments i, també, de qualificacions com ara les de The New York Times, que sense témer els atreviments concloïa: “Callas + Tebaldi = Caballé”.

L’actuació al Carnegie Hall li facilitaria els seus dos primers contractes amb la prestigiosa discogràfica RCA i la faria mereixedora, finalment, de lloances com ara les de la BBC Music Magazine, que va incloure-la en una llista de les deu millors sopranos de tots els temps.

Triomf a La Scala

D’ençà aleshores, la fulgurant carrera de la Superba, com també se la coneixeria, no tindria aturador, amb imponents compareixences a La Scala de Milà (on, el 1972, en el seu debut, triomfaria de valent amb Norma), el Covent Garden londinenc (on el mateix any interpretaria Violetta), l’Òpera de París i la de Viena i el Metropolitan Hall novaiorquès. Amb 150 títols de procedències diverses i fins a 90 personatges en el seu repertori, excel·lia en el bel canto italià (Maria Stuarda, Roberto Devereux, Parisina d’Este, Anna Bolena) alhora que conreava repertori verdià amb monumentals interpretacions d’Aida, La Traviata, Don Carlo i Giovanna d’Arco, lluïa en un Così fan tutte de Mozart i se submergia en La valquíria wagneriana.

Res no es resistia a Caballé, amb qui Luciano Pavarotti, Plácido Domingo, Josep Carreras i Jaume Aragall, entre altres grans tenors del firmament operístic, van poder cantar en celebrades actuacions i que, 56 anys després del seu debut al Liceu, diu adeu com a inapel·lable mite etern de la lírica mundial.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Novel·la Gràfica

Jaime Martín i les trementinaires del Pirineu

Barcelona
Blaumut
Grup barceloní de pop, acaba de publicar el ‘Capítol 1’ del seu nou disc, ‘Abisme’

“Ara hi ha un consum excessiu de tot, sense gaudir de res”

Barcelona
girona

Torna ‘La consueta de sant Jordi’

girona
MÚSICA

La Franz Schubert Filharmonia presenta la nova temporada

BARCELONA
Crítica

Un guant

guardó

Gemma Lienas rep el Premi Cedro per la defensa dels drets d’autor

madrid
cinema

BCN Film Fest premia ‘El destino de Maya’

barcelona
Cultura

Mor Helen Vendler, crítica de gran influència

TEATRE

El Maldà canta Pau Riba i Malvido interpel·lant els joves

BARCELONA